5 godzin dziennie – tyle czasu spędzamy przed smartfonem. Do czego ich używamy? Okazuje się, że nie do dzwonienia

Mikołaj Wójtowicz
Opracowanie:
Smartfony służą do wielu codziennych czynności. I co ciekawe -  wcale nie chodzi o dzwonienie.
Smartfony służą do wielu codziennych czynności. I co ciekawe - wcale nie chodzi o dzwonienie. Tofros.com/Pexels.com
Telefon komórkowy jest narzędziem niezbędnym do codziennego funkcjonowania. Myliłby się jednak ten, który uważa, że urządzenie służy nam do dzwonienia i prowadzenia rozmów telefonicznych. Te czasy już dawno minęły. Korzystamy z nich kilka godzin na dobę i bez nich nie jesteśmy w stanie załatwić wielu rzeczy. Jeśli z nich nie dzwonimy, to do czego smartfony są nam tak bardzo potrzebne? Eksperci SMSAPI zebrali dane ze świata i z Polski.

Spis treści

Ile czasu dziennie spędzamy przed smartfonem?

Smartfonów używamy 5 godzin na dobę. Służą do wielu codziennych czynności. I co ciekawe – wcale nie chodzi o dzwonienie.

Już w 2020 roku:

  • 52,6% ruchu w sieci odnotowano ze smartfonów,
  • 1,2% z tabletów,
  • 0,02% z innych urządzeń.

Dane te podało już w 2021 r. FunkyMedia. Agencja SEO/SEM zaznacza, że korzystanie z takich urządzeń, jak komputer lub laptop cieszy się mniejszą popularnością niż smarfony. Laptopy i stacjonarne komputery wygenerowały 46,2% ruchu w internecie tamtym czasie.

Z raportu State of Mobile 2023 wynika, że z telefonów korzystamy przeciętnie 5 godzin każdego dnia. To wzrost o 3 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym. W kilku z przebadanych krajów, takich jak:

  • Indonezja,
  • Arabia Saudyjska,
  • Singapur,
  • Korea Południowa

ten czas jest jeszcze wyższy.

Badanie to nie objęło jednak Polski. Jednak dysponujemy danymi dotyczącymi korzystania z telefonu przez Polaków, dzięki raportowi Digital 2022 agencji We Are Social. Okazuje się, że w Polsce średni czas spędzony przed ekranem smartfona w Polsce to 4 godziny i 48 minut. To 40 minut więcej niż w 2021 r.

– Telefon jest w zasięgu naszej dłoni przez większą część dnia, co stanowi wyraźny sygnał dla marketerów. Niezależnie od tego, czy wybiorą SMS, czy powiadomienie w aplikacji, mają ogromną szansę, aby skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów. Według naszych badań, 69 proc. mobilnych wiadomości tekstowych odczytywana jest przez odbiorców w ciągu 5 minut, a 91 proc. w ciągu godziny – tłumaczy Maja Wiśniewska, Marketing Manager SMSAPI.

Na TikToku dłużej niż na Facebooku

Jednym ze sposobów spędzania czasu ze smartfonem może być np. korzystanie z TikToka.

Średnio 25,7 godziny spędzają w miesiącu na TikToku jego użytkownicy – wynika z badania TheNetworkEC. Z Facebooka korzystają przeciętnie przez 16 godzin miesięcznie – napisał portal wirtualnemedia.pl w maju 2022 r.

W 2022 r. aplikacja TikToka była już w telefonach co trzeciego Polaka. Według prognoz do końca obecnego roku TikTok ma pojawić się w smartfonach 1,8 mld ludzi na całym świecie. To jednak tylko jeden z przykładów, do czego można wykorzystywać swojego smartfona.

Z opublikowanych danych wynika, że TikTok w czerwcu 2022 roku odnotował 12,87 mln użytkowników, 43,24% zasięgu oraz 18 godzin, 31 minut i 55 sekund średniego czasu korzystania - czytamy na portalu tabletowo.pl w artykule z lipca 2022 r.

Do czego używamy smartfony?

Świat urządzeń mobilnych to ogromny rynek. Urządzenia takie jak smartfony i tablety są coraz ważniejszym ogniwem w komunikacji i płatnościach mobilnych. Jak wygląda obecnie rynek mobilny?

Tych urządzeń nie moglibyśmy używać do tak wielu codziennych czynności, gdyby 15 lat temu twórcy iPhone’a nie zdecydowali się na udostępnienie otwartego sklepu z aplikacjami. Dzisiaj każdy z nas może tworzyć i dodawać własne apki do np. Google Play lub App Store. Potrzebne są jednak do tego odpowiednie umiejętności.

E-zakupy przez internet częściej robimy przez smartfon

W wielu sektorach e-commerce to właśnie smartfon jest głównym narzędziem zakupowym. Można również mówić o zjawisku „przesiadania się” na komputer na ostatnich etapach zakupu. To np. rozliczenie koszyka, finalizacja zamówienia lub płatność za kupione produkty.

Jak pokazuje raport Finances Online, w USA telefony odpowiadają za 72 proc. ruchu w e-sklepach oraz za 56 proc. transakcji dokonywanych w takich miejscach. Jak wygląda to w Polsce? Dane na ten temat podał Gemius. Według nich 75 proc. kupujących robi zakupy przez internet przy pomocy smartfona. Na laptopa wskazało 73 proc. badanych.

Około 80 proc. badanych robiących zakupy przez urządzenie mobilne napotkało podczas tego procesu jakieś trudności. Najczęściej wymienianymi problemami są niewygodne formularze (wskazane przez 38 proc. badanych) oraz niedostosowanie stron zakupowych do urządzeń mobilnych (36 proc.). Osoby do 24 roku życia częściej wymieniają problem braku aplikacji mobilnej oraz niewygodny sposób płatności, zaś osoby po pięćdziesiątce – zbyt małe litery – czytamy w raporcie.

1/3 Polaków do bankowości elektronicznej używa tylko telefonów

Jak podaje serwis Cashless.pl, w III kwartale zeszłego roku 21,5 mln osób w Polsce używało telefonu do korzystania z usług finansowych. To wzrost o prawie 3 mln, gdy zestawimy te dane z analogicznym okresem rok wcześniej.

13,1 mln osób to klienci, którzy logują się do bankowości internetowej tylko i wyłącznie przez telefon. Również w tej kategorii nastąpił wzrost o ok. 3 mln użytkowników w ciągu roku.

Najważniejsza funkcja telefonu? Coraz rzadziej służą do dzwonienia

Jak wynika z danych, które zostały upublicznione przez Kantar Public na potrzeby raportu Digital Care Group, urządzenia i aplikacje mobilne oraz ich wzrastająca popularność zmieniła sposób używania telefonów. 10 lat temu 83 proc. Polaków posiadało telefony z klawiaturą. Obecnie te proporcje są zupełnie inne. 77 proc. z nas posiada smartfony. Tylko 17 proc. korzysta z nich głównie do nawiązywania połączeń głosowych. Większość z nas wykorzystuje telefony do łączenia się z internetem i korzystania tam z usług online.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Ceny złota na nowym, historycznym poziomie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 5 godzin dziennie – tyle czasu spędzamy przed smartfonem. Do czego ich używamy? Okazuje się, że nie do dzwonienia - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gra.pl Gra.pl