reklama

Beyond: Two Souls i Heavy Rain - gry niczym filmy

Materiał informacyjnyZaktualizowano 
Światy gier, filmów i seriali przenikają się. Kiedyś zupełnie normalnym było tworzenie gier na podstawie filmów (szczególnie tych dla dzieci), chociaż nie zawsze były to produkcje najwyższych lotów. Dziś twórcy wiedzą, że dobre gry w świecie uwielbianego serialu czy filmowej serii to nierzadko przepis na sukces.

Dlatego też powstało mnóstwo gier na konsole, PC-ty i smartfony, które bazują na licencjach Gwiezdnych Wojen, Marvela, Władcy Pierścieni czy The Walking Dead.

Nie tylko znane marki przyciągają graczy. W wielu nowszych grach zatrudnia się znanych aktorów do odgrywania ważniejszych postaci i jednoczesnej promocji gier. Kiedyś ograniczano się jedynie do podkładania głosów, dzięki czemu mogliśmy podczas rozgrywki np. w Fallout 3 posłuchać Liama Neesona, który użyczył głosu postaci ojca głównego bohatera gry czy absolutnie genialnego Marka Hamilla, który fenomenalnie wcielił się w Jokera w grze Batman: Arkham Asylum. Przykładów można by mnożyć, ale jakiś czas temu wraz z rozwojem technologii motion capture twórcy gier poszli o dobrych kilka kroków dalej. No bo po co ograniczać się tylko do głosów, skoro z ekranów monitorów mogą do nas przemawiać znani aktorzy odgrywający konkretne sceny w grach?

Za przykład weźmy Kita Haringtona, znanego z roli Jona Snowa z Gry o Tron, który pojawił się w Call of Duty: Infinite Warfare albo Ramiego Maleka (Mr. Robot, Bohemian Rhapsody, Pacyfik), grającego ważną postać w iście filmowym horrorze Until Dawn, grze dostępnej wyłącznie na PlayStation 4. Bardzo głośnym przykładem jest też niedawna zapowiedź udziału Keanu Reevesa w grze Cyberpunk 2077, który zadebiutuje w przyszłym roku.

Tego typu produkcje mocno zyskują, gdy angażuje się do nich światowej klasy aktorów. Twórcy dają graczom jasno do zrozumienia, że gry to nie jest zwykła rozrywka, tylko produkty z tej samej kategorii, co hollywoodzkie hity kinowe czy wysokobudżetowe popularne seriale. Zresztą nie od dziś wiadomo, że największe produkcje growe kosztują nierzadko więcej niż filmy z ekranów kin i równie dużo na siebie zarabiają.

Jeszcze inną grą, mającą zresztą wiele cech wspólnych ze wspomnianym wcześniej Until Dawn, jest Beyond: Two Souls od studia Quantic Dream. Główne role dwóch najważniejszych, świetnie napisanych postaci grają tam Ellen Page i Willem Dafoe. To gra, która w szczególności powinna przypaść do gustu fanom dobrych thrillerów. Mowa tu właściwie o produkcji, która stanowi część gatunku będącego wręcz interaktywnym filmem. Mamy tu bowiem scenariusz, filmowe ujęcia, świetnych aktorów i porządną historię, którą nota bene po części inspirowali się twórcy Stranger Things. Różnica między filmem a grą tego typu polega jednak na tym, że gracz przejmuje kontrolę nad postaciami, podejmuje własne decyzje i ma wpływ na kształtowanie się fabuły czy zakończenia.

W mniej realistycznej (kreskówkowej) formie, ale w podobnej konwencji utrzymano także serię The Walking Dead od Telltale Games, która opowiada inną historię z tego samego świata co tytułowe komiks i serial. Twórcy zadbali nawet o to, żeby w grę grało się tak, jak ogląda się serial, czyli podzielili ją na odcinki i sezony. Gracz na początku każdego z nich dostaje przypomnienie o tym, co działo się wcześniej i za każdym razem widzi konsekwencje swoich działań. Co więcej, w grach z tego gatunku bardzo często możemy porównać nasze wybory czy odkryte tajemnice z poczynaniami wszystkich innych graczy z całego świata. I tak może się okazać, że np. na poświęcenie jednego z bohaterów historii zdecydowało się tylko kilkanaście procent graczy – w tym my.

Jedną z pierwszych gier tego typu był Heavy Rain wydany niemal dekadę temu przez tych samych twórców, co omawiane wcześniej Beyond: Two Souls. Ta dojrzała produkcja szokowała fabułą obracającą się wokół sprawy seryjnego mordercy, nagłym zaginięciu synka jednego z głównych bohaterów i posępnym klimatem - szczególnie tak dawno, kiedy większość gier miała przede wszystkim bawić, a nie opowiadać historie rodem z najlepszych thrillerów. W Heavy Rain wcielamy się we wspomnianego ojca dziecka, które zaginęło, dociekliwą dziennikarkę Madison Paige, specyficznego agenta FBI Normana Jaydena i detektywa Scotta Shelby.

Historie każdej z tych osób przeplatają się i wpływają na siebie za sprawą naszych decyzji czy wyborów moralnych. Niedawno obie te gry wyszły po wielu latach na PC, do tej pory były dostępne wyłącznie na konsolach PlayStation. Fani tych produkcji mogą nabyć wyjątkowe wersje fizyczne wydane przez CDP, które składają się z unikalnie zaprojektowanych pudełek, artbooków i plakatów. Dodatkowo w zestawie z Heavy Rain gracze otrzymają także charakterystyczne origami z instrukcją do złożenia - to samo, które zostawiał seryjny morderca w grze, będące jednocześnie symbolem znanym z oficjalnej okładki gry.

Warto się zapoznać z Heavy Rain i Beyond: Two Souls szczególnie teraz, bowiem jeszcze w tym roku swój debiut na PC zaliczy najświeższa i bardzo udana gra tego samego studia - Detroit: Become Human, która do tej pory była dostępna wyłącznie na konsoli Sony. Tym razem Quantic Dream zdecydowało się poruszyć motyw znany nam chociażby z Bladerunnera, Westworld, Ex Machiny czy A.I. Sztucznej inteligencji Spielberga. Chodzi oczywiście o androidy, maszyny stworzone na wzór człowieka, które zaczynają odczuwać podobnie jak ludzie. Akcja gry toczy się w Detroit w niedalekiej przyszłości, a gracz wciela się w 3 różne androidy, których historie – podobnie jak w poprzednich produkcjach tego studia – przeplatają się i tworzą spójną całość.

To kolejna bardzo filmowa gra, która udowadnia, że dojrzała i fascynująca fabuła nie musi być domeną jedynie filmów czy seriali. Jak widać jest to gatunek, który na rynku gier ma wielu przedstawicieli i jest z czego wybierać. I całe szczęście, bo dobrych historii nigdy za wiele.

Gry do nabycia w sklepach Media Expert:

Materiały ilustracyjne:

  • Beyond Two Souls™ ©2013 Sony Interactive Entertainment Europe. Gra studia Quantic Dream. „Beyond: Two Souls” i „Beyond” to znaki towarowe lub zastrzeżone znaki towarowe Sony Interactive Entertainment Europe. Wszelkie prawa zastrzeżone
  • Heavy Rain™ ©2009 Sony Interactive Entertainment Europe. Stworzone przez Quantic Dream. „Heavy Rain” to znak towarowy Quantic Dream. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Mówimy To Wprost: Bezpieczeństwo w sieci

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3