Civilization V: Nowy Wspaniały Świat. Premiera dla dobrych przywódców

Redakcja gra.pl
Civilization V: Nowy Wspaniały ŚwiatDodatek Civilization V: Nowy Wspaniały Świat jest dostępny w polskiej, kinowej wersji językowej.
Co zrobić, żeby Polska była wielkim mocarstwem, obywatele byli szczęśliwi, a zagraniczni turyści ustawali się w kolejkach, byle tylko zwiedzić nasz kraj? Odpowiedź jest bardzo prosta: zagrać w grę Civilization V: Nowy Wspaniały Świat, która dziś ma swoją premierę.

Civilization to jedna z najbardziej znanych i uznanych serii gier strategicznych. Reguły są w sumie proste: zaczynamy kilka tysięcy lat przed naszą erą z grupą osadników. Zakładamy miasto, zdobywamy pierwsze surowce i stawiamy pierwsze budynki. Nasi zwiadowcy przeszukują okoliczne tereny, a nasi pierwsi naukowcy zaczynają badania. Wraz z odkrywaniem kolejnych technologii, nasze miasto się rozwija.

Możemy stawiać kolejne budynki przyspieszające rozwój gospodarczy, naukowy czy militarny. Pojawiają się nowe, nieznane wcześniej surowce. Spotykamy pierwszych przedstawicieli innych cywilizacji: będziemy z nimi handlować, negocjować umowy, albo walczyć…

Civilization V: Nowy Wspaniały Świat o rzut ogólny na polskie imperium

Im dłużej gramy, tym więcej opcji mamy. Szpiegowanie, rozpowszechnianie własnej religii, zakładanie kolejnych miast, itd. A wszystko w turach, byśmy mieli wystarczająco dużo czasu na podjęcie odpowiednich decyzji.

Ten pomysł zawsze się sprawdza, a każda kolejna odsłona serii to pożeracz czasu. Jednak nigdy nie było w niej polskiej cywilizacji (choć kilka lat temu, przy okazji Civilization IV i dodatków fani pisali nawet petycje do twórców). Nie było jej też w piątej części, ani w dużym dodatku Bogowie i Królowie, ani nawet w małych DLC za 2 euro.

Wreszcie jest w drugim dużym dodatku Nowy Wspaniały Świat. Polskim wodzem jest Kazimierz III Wielki (wybór całkiem niezły, choć może trochę zaskakujący. Prędzej można się było spodziewać Jana III Sobieskiego).

I tylko Polska może mieć jedną z najsilniejszych jednostek konnych w grze, czyli husarię. Ale nowe cywilizacje – choć dla nas miłe – to akurat najmniej znaczące nowości.

Civilization V: Nowy Wspaniały Świat i Polska w roku 1540

Znacznie ważniejszy jest np. Światowy Kongres; coś na kształt ONZ. Im więcej mamy w nim przedstawicieli, tym większy mamy wpływ na podejmowane decyzje. Mogą to być sankcje gospodarze, zakaz handlu danym surowcem, czy wybór dominującego ustroju. Tu możemy też decydować o użyciu broni nuklearnej. Nietrudno zauważyć, że zwłaszcza na późniejszym etapie rozgrywki, Kongres to potężne narzędzie. A swoje trzy grosze mogą też wtrącić szpiedzy.

Kolejna nowość to Międzynarodowe Szlaki Handlowe. Do tej pory mogliśmy je ustanawiać za pomocą Wielkiego Kupca, co dawało jednorazowy zastrzyk gotówki i poprawiało stosunki z niezależnymi miastami. I tyle.

Teraz w naszych miastach będziemy tworzyć prawdziwe karawany (także morskie), które regularnie będą kursować między wybranymi miastami. Im dłuższy szlak, tym większy zysk. I tym większe ryzyko, bo szlak może zostać zniszczony przez barbarzyńców, albo wrogą cywilizację.
Takie szlaki to także świetny sposób na ekspansję naszej religii (choć działa to także w drugą stronę).

Zmienia się także sposób osiągania zwycięstwa kulturowego. Teraz można je odnieść tylko przez punkty turystyki. Jak je zdobyć? Za pomocą Wielkich Artystów, Pisarzy i Muzyków tworzymy wielkie dzieła, które przyciągają turystów. Archeolodzy mogą znaleźć w ruinach starożytne artefakty. Także znane już cuda ścigają turystów.

Wygląda to nieźle, tym bardziej, że te duże zmiany bardzo zgrabnie wkomponowano do rozgrywki. Poza tym dają znacznie większe pole do popisu tym, którzy mają dosyć ciągłego wojowania i podbijania.

Te duże nowości pociągają za sobą szereg zmian pomniejszych, na przykład w możliwych do przyjęcia Ideologiach i Nurtach Politycznych. Są nowe, są zmiany w już istniejących. Nie da się grać na pamięć, bo bonusy i sposób działania uległy miejscami radykalnym zmianom.

Nowy Wspaniały Świat to także nowe jednostki (dla każdej nowej cywilizacji), budynki i nowe Cuda Świata (m.in Broadway czy Galeria Uffizi). Są wreszcie 2 nowe scenariusze. Jeden związany z Wojną Secesyjną, a drugi z kolonialnym podbojem Afryki.

I – co nie mniej ważne – dodatek wprowadza wszystkie zmiany z Bogowie i Królowie (choć bez cywilizacji z tamtego dodatku).
Mówiąc krótko: zainwestowanie ok. 75 złotych zwróci się szybko w postaci nawet kilkudziesięciu godzin dobrej zabawy. A nie przekonani zawsze mogą sprawdzić demo gry w polskiej wersji językowej, które można znaleźć na Steamie.  

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3