Spis treści
Gra w statki – rozgrywka dla dwóch osób
Gra w statki to rozgrywka dla dwóch osób. Nie da się zagrać w tę grę w pojedynkę czy też w trzy czy cztery osoby. Jest to nadrzędna zasada tej gry. Co więcej, by rozpocząć rozgrywkę należy zaopatrzyć się w niezbędne akcesoria (podobnie jak podczas gry w państwa miasta czy wisielca), czyli:
- Dwie kartki,
- Dwa długopisy / ołówki.
Gracze powinni siedzieć naprzeciwko siebie lub być oddaleni, tak, aby nie widzieć kartki swojego przeciwnika.
Cel gry w statki
Celem gry w statki jest jak najszybsze zatopienie statków przeciwnika, ale również ochrona własnych okrętów.
Gra w statki - plansza
Jak wygląda zatem plansza do gry w statki? Przede wszystkim każdy z graczy rysuje dwie plansze, które są tej samej wielkości. Najlepiej sprawdzą się tutaj kartki w kratkę, które pozwolą na łatwe ich narysowanie.
Plansza do gry w statki to 10 na 10 kratek, które oznaczone są następującymi współrzędnymi:
- Kolumny oznaczamy literami od A do J,
- Wiersze oznaczamy liczbami od 1 do 10.
Na planszy po prawej stronie gracz zaznacza swoje statki, z kolei plansza po stronie lewej przeznaczona będzie do oznaczania nietrafionych strzałów w statki przeciwnika, ale również do oznaczenia trafionych okrętów współzawodnika.
Jakie statki narysować?
Zastanawiasz się jakie statki masz do dyspozycji podczas rozgrywki? Śpieszymy z wyjaśnieniem, jednak pamiętaj o kilku istotnych zasadach:
- Statki można rysować zarówno w pionie, jak i poziomie,
- Nie mogą się stykać ze sobą (ani rogami, ani bokami).
Do dyspozycji gracze mają najczęściej:
- Cztery jednomasztowce (czyli statki na jedną kratkę),
- Trzy dwumasztowce (statki na dwie kratki),
- Dwa trzymasztowce (statki na trzy kratki),
- Oraz jeden czteromasztowiec (statek na cztery kratki).
Rozmieszczenie ich na planszy do gry w statki jest dowolne. Należy jednak pamiętać o kluczowych zasadach, które zostały wspomniane wyżej.
Jak się gra w statki?
Zastanawiasz się jak się gra w statki? Spieszymy z wyjaśnieniem. Grę możecie rozpocząć w dowolny sposób, tj. starszy rozpoczyna rozgrywkę lub też młodszy albo po prostu poprzez losowanie.
Osoba rozpoczynająca mówi na głos pole u przeciwnika, w które celuje, przykładowo A-10. Przeciwnik wówczas sprawdza czy w tym miejscu znajduje się jego okręt (lub jego część).
Gdy gracz trafi, przeciwnik mówi ,,trafiony’’. Jeśli jednak się nie uda mówi wówczas ,,pudło’’.
Gracz rozpoczynający rozgrywkę na swojej planszy zaznacza w następujący sposób swój ruch:
- Kropką, gdy jest pudło,
- Krzyżykiem, gdy okręt został trafiony.
W przypadku trafienia jednomasztowca, czyli statku o wielkości jednej kratki, gracz przeciwny może powiedzieć ,,trafiony zatopiony’’. Jeśli będzie to z kolei jedynie część statku to najpierw mówi ,,trafiony’’, a dopiero w przypadku trafienia wszystkich pól danego okrętu mówi ,,zatopiony’’.
Każdy z graczy do dyspozycji podczas jednej rozgrywki ma trzy strzały. Po tym czasie, role się zamieniają i przeciwnik strzela na plansze rywala.
Wygrywa osoba, która pierwsza zatopi wszystkie statki swojego wroga.