Spis treści
Polacy najwięcej wydają na gry mobilne
Segment gier mobilnych, społecznościowych i przeglądarkowych dominuje w strukturze wydatków na gry wideo w Polsce, osiągając 36% udziału. Popularność tego segmentu wynika z dużej dostępności urządzeń mobilnych oraz łatwego dostępu do internetu. Na drugim miejscu znajdują się gry na PC (33%), a podium zamykają gry na konsole z 30-procentowym udziałem w rynku.
Prognozy wskazują, że segment gier na konsole będzie odznaczał się największą średnioroczną stopą wzrostu w nadchodzących latach. Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w latach 2024-2029 ma wynieść 7,5%, co oznacza, że pod koniec prognozowanego okresu udział tego segmentu przewyższy udział PC-ów.
– Struktura wydatków znajduje odzwierciedlenie w liczbie graczy korzystających z poszczególnych formatów gier. Obecnie najwięcej pasjonatów wirtualnego świata sięga w Polsce po gry mobilne. Jednak to gry na konsole zanotowały największy wzrost w 2023 roku – blisko 10% w porównaniu do 2022. Jeśli trend, który aktualnie obserwujemy się utrzyma, to nasz rodzimy rynek będzie bardziej „konsolowy” niż „pecetowy”. Warto jednak podkreślić, że ten drugi pozostanie stabilny, dzięki tzw. „heavy userom”, czyli wiernym konsumentom – mówi Paweł Olszynka, ICT Business Unit Director w PMR Market Experts.
Czy cloud gaming zdominuje rynek?
Analitycy wskazują na duży potencjał platform cloud gamingowych. Obecnie z tzw. chmury korzysta około 12% graczy, a kolejne 31% wyraża zainteresowanie nimi. Z raportu „Rynek gamingowy w Polsce 2024. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2024-2029” wynika, że 44% graczy korzysta z płatnej rozrywki przez cały rok, 10% przez okres 7-11 miesięcy, a 24% przez pół roku i krócej.
Jednak 20% użytkowników korzysta wyłącznie z darmowych wersji, pomijając płatne plany taryfowe, co daje duże pole na rozwój tego segmentu w kolejnych latach.
– Z naszych badań wynika, że Polacy po gry mobilne sięgają codziennie lub prawie codziennie. Tak odpowiedziało aż 39% badanych. Z popularnego „peceta” korzystają kilka razy w tygodniu (33%), a do konsoli siadają kilka razy w miesiącu (31%). Ta mniejsza częstotliwość wynika z faktu, że zarówno gry na PC, jak i konsole wymagają od użytkowników większego zaangażowania, a jedna sesja trwa statystycznie o wiele dłużej niż te szybsze na telefonie – dodaje Paweł Olszynka.
Ponad 3 mln gospodarstw domowych z konsolą do gier w 2029 r.
Komputer i smartfon są obecne odpowiednio w 79% i 88% polskich domów. Wszystko wskazuje na to, że w nadchodzących latach liczba gospodarstw z przynajmniej jednym takim urządzeniem będzie rosnąć.
Wzrost dotyczy także konsol. W 2023 roku ich liczba zwiększyła się o 12% w porównaniu do 2022 roku. Szacuje się, że do 2029 roku ponad 3 miliony rodzin będzie posiadać konsolę do gier. Wpływ na to będzie miało pojawienie się konsol nowej generacji oraz tych w wersji mobilnej i przenośnej.
Źródło: PMR Market Experts
Zobacz również:
Polacy nieświadomi zagrożeń związanych z AI
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?