Jak nowe słowa zyskują popularność w mediach społecznościowych? Zaskakujące wyniki badań naukowców

Kacper Derwisz
Opracowanie:
Zobacz wyniki badań.
Zobacz wyniki badań. Getty Images
Współczesny język ewoluuje także poprzez używanie go w social mediach. Francuscy naukowcy odkryli, że nowe słowa w mediach społecznościowych mają większą szansę na utrwalenie, jeśli ich twórcy zajmują centralne pozycje w takiej sieci społecznej. Wyniki ich badań zostały opublikowane w czasopiśmie „PLOS”.

Spis treści

Jak powstają nowe słowa w mediach społecznościowych?

Język nieustannie się zmienia, a nowe słowa pojawiają się regularnie. Nie wszystkie jednak wchodzą do codziennego użytku. Francuscy badacze postanowili przyjrzeć się temu zjawisku bliżej, analizując ponad 650 milionów tweetów napisanych po francusku w latach 2012-2014. Ich celem było zidentyfikowanie 400 nowych słów, które pojawiły się na platformie X, wcześniej znanej jako Twitter.

Naukowcy nie poprzestali na samej identyfikacji nowych słów. Przez kolejne pięć lat monitorowali, jak te słowa rozprzestrzeniają się w sieci. Szczególną uwagę zwracali na pozycję i powiązania użytkowników, którzy zaczęli używać nowego słownictwa.

Nasze badania analizują innowacje leksykalne na dużą skalę, obejmując miliony użytkowników mediów społecznościowych – napisali autorzy artykułu.

Wyniki ich badań pokazały, że słowa przyjmowane przez użytkowników centralnie połączonych w swojej społeczności mają większą szansę na utrwalenie się w języku.

Różnice między trwałymi zmianami a chwilowymi modami

Wyniki badań wykazały, że pierwsi użytkownicy nowych słów byli do siebie podobni, niezależnie od tego, czy te innowacje leksykalne później się utrwaliły, czy zanikły. Jednak w późniejszej fazie propagacji istniały znaczące różnice między słowami, które stały się trwałymi zmianami językowymi, a tymi, które były jedynie chwilowymi modami.

Średnio słowa, które ostatecznie się utrwaliły, były używane przez osoby bardziej centralnie usytuowane w swojej społeczności. Te słowa pozostawały w obiegu na niskim poziomie przez dłuższy czas przed gwałtownym wzrostem popularności (18,5 miesiąca w obiegu w porównaniu do 6,5 miesiąca dla chwilowych mód). Słowa, które stały się jedynie chwilowymi modami, miały szybszy wzrost popularności, ale również szybki spadek.

Znaczenie pozycji w sieci społecznościowej

Naukowcy przekonują, że pozycja użytkowników w sieci społecznościowej ma kluczowe znaczenie dla losu nowych słów.

Pokazujemy, że słowa przyjmowane przez użytkowników, którzy są bardziej centralnie połączeni w swojej społeczności i mają łatwy kontakt z innymi społecznościami, utrwalają się w języku. Tak więc pozycja w sieci użytkowników, którzy przyjmują te słowa, wystarcza do przewidzenia ich losu – podkreślają badacze.

Źródło: PAP

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Gra.pl codziennie. Obserwuj Gra.pl!

Zobacz również:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gra.pl Gra.pl