Skąd takie dane? Z raportu opublikowanego przez laboratorium AVG VirusLab należące do AVG Technologies.
World of Warcraft, League of Legends, Runescape, World of Tanks oraz Minecraft – to pięć najbardziej znanych gier, w które łącznie gra ponad 330 000 000 osób na całym świecie. Ta niezwykła popularność wśród graczy oznacza jednak również niezwykłą popularność tych tytułów wśród cyberprzestępców.
Dlaczego? Bo nie ma nic za darmo. Trzeba zapłacić za samą grę, albo za lepszy ekwipunek. Można też za pieniądze przyspieszyć rozwój naszej postaci. I spora część graczy wybiera tu drogę na skróty: generatory kluczy licencyjnych (keygens), cheaty, trainery które dostępne są w sieci, zazwyczaj na hostingach plików lub na tzw. torrentach. Tyle, że w takich plikach znajdziemy bardzo często nieduży plik wykonywalny, który ma za zadanie kraść i psuć dane.
Naukowcy z AVG przeanalizowali sporą ilość cracków znalezionych na stronach do uploadu plików takich jak Files Tube lub FileCrop i odkryli, że ponad 90 proc. tych plików zawierało jakiś rodzaj złośliwego kodu.
W jednym z testów ekipa AVG postanowiła przeszukać serwis FileCrop w celu znalezienia hacków do Diablo 3. W rezultacie ukazanych zostało ponad 40 plików, które przez kuszącą nazwę zachęcają gracza do wypróbowania cheatów w grze. Eksperci AVG pobrali losowo wybrany hack o nazwie Diablo 3 Item generator and gold hack.zip. Po zakończeniu pobierania i rozpakowaniu archiwum, niemal natychmiast został wykryty złośliwy kod w powyższym pliku.
Pozostawiony samemu sobie, szkodliwy kod programu zacznie szukać i odszyfrowywać zapisane w przeglądarce hasła. Każda cenna informacja jaką znajdzie zostanie następnie wysłana z powrotem na adres email cyberprzestępcy – czytamy w raporcie AVG. – Innym skutkiem pobrania zarażonych plików może być całkowita utrata konta do gry: atakujący może bowiem czerpać korzyści wynikające ze sprzedaży takiego konta za prawdziwe pieniądze. Zarejestrowane konto do gry może być warte setki dolarów, natomiast zakupione w grze dodatki, bronie czy też wyposażenie mogą zostać sprzedane zanim użytkownik zdąży skontaktować się z wydawcą gry i poinformować go, iż konto zostało zhakowane. Jednak główny cel działania szkodliwego oprogramowania to przede wszystkim kradzież danych bankowych, haseł do skrzynek pocztowych i sieci społecznościowych.
Czy technologie niszczą psychikę dzieci?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?