Spis treści
TikTok i media społecznościowe
Dzisiejsze społeczeństwo jest już w dużej mierze wręcz uzależnione od mediów społecznościowych. Wieli ludzi nie wyobraża sobie dnia bez przejrzenia Facebooka, wrzucenia zdjęcia na Instagram czy zabijania czasu na TikToku. Różne firmy walczą o naszą uwagę, udostępniając za darmo usługi umożliwiające komunikację z rodziną i znajomymi lub po prostu prostą w odbiorze rozrywkę.
Aplikacja mobilna TikTok jest od kilku lat niezwykle popularna na całym świecie. Twórcy zamieszczają w serwisie krótkie filmiki, przy czym ich zawartość i tematyka są bardzo zróżnicowane. Podstawą sukcesu tego medium jest serwowanie użytkownikowi kilkusekundowych treści zgodnych z jego zainteresowaniami, w niekończącej się serii. Mechanizm ten sprawia, że ludziom ciężko oderwać się od przeglądania, przez co można mówić nawet o uzależnieniu.
Kim są polscy użytkownicy TikToka? Badania
Firma GetHero wraz z naukowcami z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu przeprowadziła badanie mające na celu zbadanie polskiego rynku użytkowników TikToka do celów marketingowych. Wnioski płynące z tej pracy są jednak też bardzo ciekawe dla osób interesujących się mediami społecznościowymi. Badaniu podlegało 737 respondentów w wieku od 15 do 60 lat.
Co wynika z badania?
- Zdecydowana większość użytkowników (82,2%) deklaruje, że lubi TikToka, w tym 32,3%, że nawet bardzo;
- Powodem, dla którego respondenci korzystają z TikToka jest przede wszystkim to, że dostarcza im dobrej zabawy, relaksuje i poprawia humor;
- Zdecydowana większość badanych (92%) korzysta z TikToka przynajmniej raz dziennie;
- Najwięcej Polaków spędzających czas na TikToku pochodzi z grupy wiekowej 19-25 lat;
- Co ciekawe, badanie wykazuje, że najdłuższy staż na platformie (powyżej 3 lat) mają użytkownicy o średniej wieku 18,9 roku. Takie osoby stanowią aż 44,1% ankietowanych i są największą grupą. Pokazuje to, że niemal połowa polskich użytkowników TikToka to osoby korzystające z aplikacji od okolic premiery. Wywnioskować można też, że rozpoczęli oni przygodę z TikTokiem w okolicach 15-16 roku życia;
- Bardzo interesujące jest również to, że 78,9% użytkowników deklaruje, że obok świetnej zabawy platforma dostarcza im także treści edukacyjnych.
Co z tego badania może być ważne dla czytelników spoza branży marketingu? Przede wszystkim warto pomyśleć o TikToku, jak o medium dostarczającym ciekawych i przydatnych w życiu treści w przystępny, relaksujący odbiorcę sposób. Aby jednak nie dać się zbytnio wciągnąć, należy kontrolować zarówno siebie, jak i młodzież, którą mamy pod opieką. Użytkownicy bardzo lubią TikToka i spędzają z nim przynajmniej kilka minut dziennie, więc warto dopilnować, aby przynajmniej część tych treści nie była czysto rozrywkowa, ale zawierała również element edukacyjny.
Jak sprawić, by na TikToku pokazywało nam więcej wartościowych treści?
Aplikacja bazuje na algorytmie, który poznaje nasze gusta, dzięki czemu może nam serwować filmiki, które nam się spodobają. Warto więc dawać serduszka postom edukacyjnym i szybko przewijać takie, które nie wniosą w nasze życie zbyt wiele dobrego. Z czasem na stronie głównej zaczniemy widzieć przede wszystkim filmy z interesujących nas dziedzin.
Zobacz również: