W piątek podczas posiedzenia sejmowej podkomisji do spraw mediów i polityki audiowizualnej, prezes Izby Wydawców Prasy, Marek Frąckowiak, poruszył problem znikających podglądów zdjęć na Facebooku.
– Dzisiaj firma Meta, właściciel Facebooka, opublikowała komunikat, w którym oznajmia, iż w związku z wejściem w życie tego aktu i uzyskania przez wydawców prasy praw pokrewnych, zmienia zasady publikacji tekstów ograniczając się tylko do nagłówków i linków bez publikowania zdjęć, bez publikowania tekstów, ponieważ zdaniem firmy Meta, polska implementacja jest niezgodna z dyrektywą unijną i firma Meta wprowadza swoje własne obyczaje – powiedział Frąckowiak.
Reakcje mediów
Bartosz Węglarczyk, redaktor naczelny Onetu i szef Rady Polskich Mediów, skomentował sytuację w piątek, twierdząc, że „Facebook poszedł na wojnę z polskimi mediami”.
– Jesteśmy karani za zmiany w prawie autorskim, które nie podobają się Big Techowi. Od teraz do odwołania linki do polskich mediów (i tylko do polskich) będą się na Facebooku pojawiać bez zdjęć, co oczywiście oznacza, że będą dużo mniej atrakcyjne i widoczne dla użytkowników. Big Tech, właściciele takich firm jak Google, Twitter, czy Facebook, to nie są media – napisał na Fb. Dodał również, że – media społecznościowe to nie są media – oraz zaznaczył, że warto o tym pamiętać.
Brak wcześniejszej informacji
Portal Press.pl zauważa, że Meta wprowadziła zmiany bez uprzedzenia. W piątek rano w centrum pomocy Facebooka pojawiło się wyjaśnienie dotyczące wdrożenia artykułu 15 dyrektywy (UE) 2019/790 Parlamentu Europejskiego oraz Rady z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie praw autorskich i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym.
– W miarę jak państwa członkowskie UE wdrażają lub uznają artykuł 15 w swoich lokalnych przepisach, Meta Platforms Ireland Limited („Meta”) poddaje te przepisy ocenie i określa najlepszą strategię dla swoich użytkowników, wydawców i całej platformy Facebook, uwzględniając nowe lokalne zobowiązania – napisano.
Polska interpretacja artykułu 15
Meta podkreśliła, że Polska wdrożyła własną interpretację artykułu 15, która wejdzie w życie 20 września 2024 r.
– Jednak wdrożenie w Polsce nie jest zgodne z zakresem lub warunkami artykułu 15, co powoduje, że nie ma jasności co do stosowania nowych przepisów. W rezultacie firma Meta zmieniła sposób wyświetlania linków do artykułów z wiadomościami na Facebooku, tak aby wyświetlany był tylko nagłówek i hiperłącze, bez obrazów i tekstu z artykułu – czytamy w oświadczeniu na Fb.
Zmiany dla użytkowników
Zmiana dotyczy wszystkich użytkowników Facebooka, którzy udostępniają linki do stron internetowych. Teraz widzą oni tylko tytuł i link, bez ilustracji, co obejmuje również archiwalne posty. Meta informuje, że jest to podejście tymczasowe, oczekując na wytyczne dotyczące zakresu artykułu 15 przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w odniesieniu do podobnych przepisów we Włoszech.
Źródło: PAP
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Gra.pl codziennie. Obserwuj Gra.pl!