Spis treści
Deweloperzy z CD Projekt RED tworząc pierwszą grę z serii Wiedźmin z pewnością znali jej potencjał i wiedzieli, na jakim poziomie jest to projekt. Oczywiście nie jest tak, że była to produkcja idealna, choć we wspomnieniach wielu graczy taka właśnie była. Jednak pamięć ma tendencję do upiększania pozytywnych rzeczy, ale fakt pozostaje taki, że gra na podstawie prozy Andrzeja Sapkowskiego, a właściwie ją kontynuująca, okazała się hitem. Podobnie zresztą, jak druga część, ale to zwieńczenie trylogii w postaci Wiedźmin 3: Dziki Gon okazało się największym sukcesem.
Wiedźmin 3: Dziki Gon next-gen. Co dalej?
Jakiś czas temu CDP ujawniło, że ma w planach znaczną rozbudowę gamingowej marki Wiedźmin. Obejmuje to nową trylogię oraz kilka pobocznych produkcji, w tym od zewnętrznych deweloperów. Nie oznacza to jednak, że twórcy zaniechali dalszych działań w stosunku do swych dotychczasowych produkcji. Wręcz przeciwnie, dlatego też pod koniec 2022 roku ukazała się Wiedźmin 3 next-gen, czyli „podrasowana” wersja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na konsole nowej generacji i PC.
Wiedźmin 3 next-gen oferuje graczom wyższą jakość i lepsze parametry, a do tego kilka usprawnień oraz nowe zadania. Choć to już kolejna edycja tej znakomitej gry, to również wersja next-gen spotkała się z dużym zainteresowaniem, ale przy tym nie ustrzegła się problemów.
Patch 4.01 do Wiedźmina 3 next-gen
Choć wersja next-gen Wiedźmina 3 zebrała ogólnie pozytywne opinie, to nie ustrzegła się one pewnych problemów. Główne dotyczyły optymalizacji gry, jej wydajności oraz pewnej ilości bugów. Teraz jednak oczekiwania graczy na poprawki zostały spełnione.
Aktualizacja 4.01 to pierwszy duży patch do Wiedźmina 3 next-gen, który usprawnia grę, poprawia jej optymalizację i naprawia znaczną ilość błędów. Na oficjalnej stronie związanej z grami z serii Wiedźmin znaleźć można opis zmian wprowadzonych za sprawą aktualizacji.
Wiedźmin 3 next-gen patch 4.01. Lista zmian
PC
- Naprawiono błąd, w wyniku którego opcja odbicia w przestrzeni ekranu nie działała na PC, mimo że była włączona. Gracze, którzy wcześniej ustawili poziom SSR na wysoki, mogą teraz zauważyć różnicę w wydajności.
- Dodano nowy tryb wydajności globalnego oświetlenia z ray tracingiem, z którego mogą skorzystać gracze posiadający kompatybilny sprzęt. Zwiększa on liczbę klatek na sekundę, przedkładając wydajność nad zasięg i precyzję.
KONSOLE
- Naprawiono błąd, w wyniku którego na konsolach możliwe było utworzenie większej liczby zapisów, niż pozwalał na to limit, co powodowało różne problemy z zapisywaniem gry lub resetowaniem ustawień użytkownika.
- Poprawiono jakość odbić w przestrzeni ekranu na konsolach nowej generacji.
- Zoptymalizowano globalne oświetlenie z ray tracingiem na konsolach nowej generacji, aby poprawić wydajność trybu Ray Tracing.
ZADANIA I ROZGRYWKA – dostępne na wszystkich platformach
- Przygotowania do bitwy – naprawiono błąd, w wyniku którego mogło nie dać się wejść w interakcję z Avallac'hem w ramach celu „Poinformuj Avallac'ha, że wszystko zostało przygotowane”.
- Sprawy rodzinne – naprawiono błąd, który mógł powodować zawieszanie się gry podczas przejścia z rozmowy z Krwawym Baronem do Historii Ciri: Wyjście z cienia.
- Królewski Gambit – naprawiono błąd, w wyniku którego mogło nie dać się wziąć udziału w walce na pięści z drugim Vildkaarlem z powodu niewidzialnej przeszkody.
- Awantura o wino: Belgaard – dodano poprawkę wsteczną dla błędu naprawionego w aktualizacji 4.00, który sprawiał, że zadanie nie mogło zostać zaliczone, jeśli podczas eksplorowania gracz zniszczył gniazda potwora istotnego w zadaniu.
- Niebezpieczna gra – zbroja w pokoju Caesara powinna teraz zmieniać swój wygląd, gdy włączony jest Alternatywny wygląd nilfgaardzkiej zbroi.
- Axii Marionetka – zwiększono zdrowie marionetki i obrażenia, jakie zadaje.
- Mutacja Przypływ adrenaliny powinna teraz działać zgodnie ze swoim opisem.
- Wprowadzono niewielkie zmiany w zadaniach i przerywnikach filmowych.
LOKALIZACJA – dostępne na wszystkich platformach
- Usunięto szereg błędów w lokalizacji arabskiej.
- Dodano zlokalizowaną wersję piosenki Orianny „Kołysanka o niedoli” w dubbingu koreańskim i chińskim uproszczonym.
- Dostosowano animację ruchu ust Priscilli tak, aby pasowała do chińskiego dubbingu (wariant uproszczony) podczas piosenki „Wilcza zamieć”.
Problemy z aktualizacją przez mody do Wiedźmina 3
Jak zastrzeżono na stronie, to jedynie lista głównych poprawek, a sam patch 4.01 poprawia znacznie więcej, co potwierdzają doniesienia graczy. Warto jednak pamiętać o pewnej sprawie, która może uniemożliwić nam skorzystanie z dostępnych już usprawnień. Chodzi mianowicie o mody do Wiedźmin 3, które są kompatybilne z wersją next-gen. Ich implementacja może uniemożliwić najnowszej aktualizacji wprowadzenie niezbędnych poprawek.
Bez obaw – jest na to łatwy sposób. Wystarczy, że usuniemy mody z gry Wiedźmin 3 next-gen, a potem zrestartujemy grę z zainstalowaną aplikacja. Gdy już patch 4.01 wprowadzi zmiany, możemy ponownie zainstalować ulubione modyfikacje do gry i gotowe.
Kłopoty i ich rozwiązanie
Mody to jednak niejedyny problem w przypadku patcha do Wiedźmina 3 next-gen, gdyż łatka sama w sobie spowodowała trochę problemów. Niektórzy gracze raportowali problemy z optymalizacją, ze „światłocieniami” oraz nawet crashe podczas gry. Pojawił się też dość zabawny, choć przy tym niefortunny aspekt, bowiem do gry trafiły elementy jednego z modów, dodających bardziej wyraziste szczegóły anatomiczne postaciom kobiecym. Twórcy przepraszają, a moderzy zgłaszają, że stało się tak bez ich pozwolenia. CD Projekt powiadomił natomiast, iż już trwają pracę nad usunięciem wszystkich zgłaszanych problemów i wkrótce zawartość je naprawiająca trafi do gry. Poinformujemy, gdy to nastąpi.
Sprawdź też: