Jakiej muzyki słuchają Polacy? Powstał raport "Konsumenci muzyki w Polsce w czasach sztucznej inteligencji"

Marcin Koziestański
Marcin Koziestański
Wideo
od 16 lat
Aż 81,7% Polaków twierdzi, że muzyka jest dla nich ważna w życiu. Rola muzyki jest silnie skorelowana z wiekiem. Im młodsi respondenci, tym ważniejsza jest dla nich muzyka i tym większa częstotliwość z nią kontaktów. Wśród najmłodszych respondentów, odsetek słuchających muzyki codziennie sięga nawet 80%.

Jakie jest znaczenie muzyki w życiu Polaków? Jakie są nasze preferencje gatunków muzycznych? Jakie mamy typy odbiorców muzyki w Polsce? Z jakich najczęściej źródeł odtwarzamy muzykę? Jaką rolę odgrywa muzyka w marketingu i w relacjach z markami? Na te pytania i szereg innych odpowiada dr Stanisław Trzciński w książce „Zarażeni dźwiękiem. Rynek muzyczny w czasach sztucznej inteligencji”, która nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN, właśnie ukazała się na rynku. Książka zawiera nieopublikowane dotąd, szczegółowe wyniki czterech badań własnych.

Preferencje muzyczne Polaków „w zależności od funkcji, pory dnia czy nastroju”

Najbardziej lubianym gatunkiem muzycznym wśród Polaków jest muzyka popularna (pop) – prawie 1/3 wszystkich badanych wskazuje ten gatunek jako swój ulubiony. Kolejne gatunki muzyczne pod względem popularności to disco polo oraz muzyka rockowa. Co warto podkreślić, osoby słuchające muzyki nie do końca posługują się językiem gatunków i stylów muzycznych. O ile w przypadku tych trzech głównych gatunków wskazania spontaniczne Polaków pokrywają się z preferencjami wobec sztywno zdefiniowanych gatunków muzycznych, to w przypadku tych niszowych albo łączących różne style muzyczne, podejście definicyjne nie do końca oddaje rzeczywiste preferencje odbiorców. Polacy zapytani wprost, jakiej muzyki słuchają, udzielają odpowiedzi, że słuchają różnych gatunków, w zależności od funkcji, pory dnia czy nastroju. Najczęściej Polacy słuchają muzyki w domu. Połowa ankietowanych wskazuje na konsumpcję muzyki w podróżach, zarówno tych krótszych do pracy, szkoły, jak i tych dłuższych. Sytuacje słuchania muzyki są powiązane wprost z głównymi motywacjami – muzyka ma relaksować, dawać wytchnienie i odpoczynek.

Sposoby słuchania muzyki w erze cyfrowej

Radio oraz streaming z mediami społecznościowymi to najczęstsze sposoby słuchania muzyki przez Polaków. Starsi odbiorcy muzyki najczęściej korzystają z radia, natomiast młodsi konsumenci z serwisów streamingowych i platform internetowych. Zdecydowanie najpopularniejszym serwisem z muzyką jest w Polsce YouTube, praktycznie wszyscy korzystający przy słuchaniu muzyki ze streamingów i mediów społecznościowych deklarują korzystanie z tego serwisu (89,4%). Drugim najpopularniejszym serwisem streamingowym jest Spotify, z którego korzysta prawie połowa użytkowników streamingu (43,3%), przy czym większość z nich stanowią najmłodsi słuchacze. Kolejne miejsca zajmują platformy społecznościowe: Facebook – 33,9%, rosnący w siłę TikTok – 23,1% oraz Instagram – 14,6%). Z serwisu streamingowego Tidal korzysta 7,2% Polaków. Do słuchania muzyki z serwisów streamingowych i platform na smartfonie Polacy używają klasycznych dousznych słuchawek przewodowych (39,1%), a także bezprzewodowych (25,6%), albo po prostu wbudowanego w telefon głośnika (40,6%) lub przenośnych głośników bluetooth (33%).

Wydatki na muzykę

Co czwarty Polak wydaje pieniądze na muzykę (25,5%). Najczęściej są to subskrypcje w płatnych serwisach streamingowych (16,5%), takich jak Spotify, ewentualnie na płatnych platformach, tj. YouTube Premium. W mniejszym stopniu Polacy kupują płyty CD (9,1%). Wykształcenie oraz wiek w znacznym stopniu różnicują kwestie wydatków na muzykę. Osoby młodsze oraz gorzej wykształcone częściej opłacają streaming, natomiast osoby z wyższym wykształceniem częściej kupują płyty CD. Wiek badanych różnicuje zachowania związane z kupowaniem treści muzycznych. Generalnie osoby młodsze w większym stopniu deklarują jakiekolwiek wydatki na muzykę. Średni wydatek miesięczny na muzykę w całej populacji to 43 zł, nie licząc wydatków związanych z koncertami i festiwalami muzycznymi.

Wydarzenia muzyczne

Prawie połowa Polaków deklaruje uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych, jak koncerty czy festiwale przynajmniej raz w roku, natomiast jedna trzecia deklaruje, że nigdy lub prawie nigdy nie uczestniczy w koncertach. Częściej w wydarzeniach muzycznych uczestniczą osoby z wyższym wykształceniem. Średnie roczne wydatki na koncerty i festiwale muzyczne to 237 zł. Badani najczęściej chodzą na koncerty polskich wykonawców, odbywające się głównie na powietrzu, rzadziej w zamkniętych salach.

W Polsce 17% Polaków zadeklarowało udział w koncertach online na przestrzeni ostatnich 5 lat. Stosunek Polaków do wydarzeń online jest bardzo zróżnicowany. Prawie jedna trzecia nie ma jeszcze ukształtowanego zdania na temat tego typu wydarzeń, największa grupa badanych wyraża akceptację, jednak podkreśla zdecydowaną preferencję dla występów muzycznych na żywo. Brak zainteresowania taką formułą koncertową jest największy w grupie najmłodszych respondentów (15–25 lat).

lena

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jakiej muzyki słuchają Polacy? Powstał raport "Konsumenci muzyki w Polsce w czasach sztucznej inteligencji" - Portal i.pl

Wróć na gra.pl Gra.pl