Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Luwr i HTC - Mona Lisa w wirtualnej rzeczywistości

materiał partnera
Luwr i HTC - Mona Lisa w wirtualnej rzeczywistości informacja prasowa
Muzeum w Luwrze, w partnerstwie z HTC VIVE Arts, prezentuje swoją pierwszą wystawę w wirtualnej rzeczywiści.

Eksponowana obecnie kolekcja najsławniejszego muzeum na świecie – Luwru liczy sobie około 35 tysięcy eksponatów. Oznacza to, że gdyby każdemu z nich poświęcić dokładnie minutę, obejrzenie wystawy zajęłoby ponad 583 godziny bez przerw. Zakładając, że gościmy w Luwrze tylko 8 godzin dziennie, pochłonęlibyśmy całość dokładnie w 73 dni. Mowa jednak tylko o eksponowanych dziełach. W posiadaniu Luwru znajduje się bowiem aż 380 tysięcy obiektów. Muzeum udostępnia zatem niewiele ponad 9 proc. swoich zbiorów. Niestety, z podobnym problemem boryka się wiele innych muzeów na całym świecie. Próbą rozwiązania tej sytuacji może być sięgnięcie po nowoczesne technologie, np. cyfryzację zbiorów. Najsławniejsze muzeum na świecie poszło jednak o krok dalej. Luwr podjął współpracę z HTC Vive Arts, by przenieść obrazy Leonarda da Vinci w świat VR, prezentując pierwszą, wirtualną wystawę „Mona Lisa: Beyond The Glass”.

„Mona Lisa: Beyond The Glass” to unikatowe doświadczenie Mona Lisy, w głębokiej imersji VR pozwoli podjeść do tego, najbardziej celebrowanego, dzieła Leonardo da Vinci jak nigdy dotąd. Doświadczenie pozwala widzom spojrzeć na to sławne dzieło z zupełnie innej perspektywy, a także daje możliwość nowej interakcji z obrazem w wirtualnej rzeczywistości. To innowacyjne, interaktywne doświadczenie Mona Lisy pozwala muzeum zaoferować widzom na całym świecie dostęp do kultowego arcydzieła da Vinci w nowy, niespotykany sposób.

Na początku siedmiominutowego doświadczenia VR, korzystając z najnowszej wersji urządzenia VR - HTC VIVE Cosmos, zapewniającego jeszcze głębszą immersję, widz znajduje się w Salle des États – jednej z sal paryskiego Luwru będącej miejscem stałej eskpozycji obrazu. Początkowo stoi w galerii muzeum wprost za tłumem gapiów dzielących go od obrazu.

Gdy tłum się rozchodzi, widz przybliża się do dzieła. Znika też ochronne szkło i rama obrazu. Teraz będąc sam na sam z arcydziełem, może zgłębić detale niewidoczne gołym okiem, poznać techniki, których artysta używał w trakcie tworzenia arcydzieła. W aplikacji doskonale widać teksturę drewnianego podkładu wyłaniającą się przez warstwę farby, a także tył podkładu, gdzie można dojrzeć rozłam w drewnie i sposób w jaki został naprawiony.

Rzeczywistość wirtualna łączy w sobie ruchome obrazy, dźwięk i interaktywne grafiki, tworząc głęboko immersyjne doświadczenie pozwalające odwiedzającym zanurzyć się w świecie Leonarda Da Vinci, a przy okazji poznać możliwości techniki skanowania podczerwienią, odkrywające zupełnie nowe informacje na temat tożsamości sportretowanej postaci. Przenosząc widza w czasie, ta niespotykana wizyta w muzeum pokazuje wgląd w to, jak dzieło zostało pierwotnie stworzone i jakim zmianom uległo w ciągu 500 lat. Narracyjny element tego doświadczenia rozwiewa niektóre z wielu mitów na temat samej słynnej Mony Lisy, ujawniając więcej szczegółów dotyczących jej odzieży czy osobowości.

„Mona Lisa: Beyond the Glass” prezentuje technikę malarstwa, której używał da Vinci – zwanej Sfumato. Polegała ona na nakładaniu wielu, bardzo cienkich warstw farby, dzięki czemu przejście z cienia do światła stawało się prawie niezauważalne. Widz zanurzony w VR doświadcza efektu techniki Sfumato, w wyjątkowy sposób zilustrowanej w aplikacji, kiedy staje się otoczony cienkim dymem wypełniającym przestrzeń i łagodzącym światło. Wirtualna podróż w głąb obrazu, ujawnia również ukryte szczegóły widoczne w oryginalnym, naturalnym krajobrazie prezentowanym za plecami bohaterki.

„Mona Lisa: Beyond the Glass” pokazuje też szersze znaczenie poszukiwania i tworzenia metod zaangażowania widzów w kolekcje muzealne, a także zachęca instytucje do uwzględnienia innowacji jako kluczowego elementu ich programu wystawowego, aby docierać do odbiorców zarówno w muzeum, jak i poza nim.

Rozszerzoną wersję aplikacji, dostępną dla użytkowników na całym świecie, można pobrać w ramach nieograniczonej subskrypcji VR HTC, VIVEPORT Infinity, a także z innych głównych platform VR online, w tym mobilnej VR na iOS i Androidzie. Oprócz treści, które widzowie mogą zobaczyć w muzeum, aplikacja zapewnia użytkownikom na całym świecie szansę pełnego, wirtualnego doświadczenia zwiedzania muzeum w Luwrze, rozpoczynającego się od wejścia przez kultową Piramidę, a następnie przejścia do Wielkiej Galerii, gdzie mogą obejrzeć wszystkie obrazy Mistrza da Vinci dostępne w Luwrze.

To niezwykłe doświadczenie w wirtualnej rzeczywistości stało się możliwe dzięki muzeum w Luwrze, i współpracy partnerskiej HTC i studia produkcyjnego VR Emissive.

„Oferowanie publiczności nowych metod oglądania i podziwiania dzieł sztuki z naszej kolekcji jest istotą misji Luwru. Nasza współpraca z HTC Vive Arts to wspaniała okazja, aby po raz pierwszy zaoferować widzom wrażenia w wirtualnej rzeczywistości. Ścisłe rozwijanie aplikacji Mona Lisa w VR pozwoliło nam połączyć doświadczenie w Luwrze z kreatywnością cyfrową, co przynosi korzyść wszystkim naszym gościom.” – powiedziała Dominique de Font-Réaulx, dyrektor Departamentu ds. Interpretacji i Programowania Kulturowego w Luwrze.

„Jesteśmy zaszczyceni mogąc współpracować z zespołem kuratorskim Luwru przy ich pierwszej wystawie w VR „Mona Lisa: Beyond the Glass”. Da Vinci był głęboko kreatywnym myślicielem, który wprowadzał innowacje we wszystkich dziedzinach sztuki i technologii. Rzeczywistość wirtualna jako z natury interdyscyplinarne medium umożliwia dzisiejszym twórcom przekraczanie granic między przestrzeniami, które kiedyś uważano za funkcjonujące bardziej niezależnie. Mamy nadzieję, że odwiedzający Luwr będą doświadczać bogatszych przeżyć korzystając z VR, aby poznać historię tego znanego dzieła sztuki i zobaczyć go w wyróżnionej, intymnej scenerii. Mamy również zaszczyt wspierać Luwr w jego misji dzielenia się kolekcją z odbiorcami na całym świecie, a dzięki nowopowstałej aplikacji, mamy nadzieję, że więcej osób będzie mogło odwiedzać tę sławną instytucję” - powiedziała Victoria Chang, Vive Arts, HTC.

Elektrownia atomowa w Polsce za 20 lat?

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone ze względu na ciszę wyborczą i zostanie włączone po jej zakończeniu.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3