Spis treści
Studenci coraz częściej wykorzystują ChatGPT
Vrije Universiteit nie jest jedyną uczelnią, którą zaniepokoiło wykorzystywanie sztucznej inteligencji (AI) przez studentów. ChatGPT, samouczący się chatbot, który może dostarczać spójnych odpowiedzi na złożone problemy, jest szczególnie popularny wśród uczniów szkół wyższych.
Jak poinformowała ostatnio agencja badawcza GfK, regularnie korzysta z niej 30 procent holenderskich studentów. Jednocześnie co najmniej pięć uniwersytetów w Holandii bada przypadki możliwych oszustw z wykorzystaniem ChatGPT, informował niedawno dziennik „NRC”.
Uczelnia unieważniła prace całego rocznika
Podejrzenia jednego z wykładowców holenderskiej uczelni Vrije Universiteit wzbudziły kwietniowe prace jego studentów z przedmiotu „Etyka wychowawcza”. Okazało się, że ich poziom był znacznie wyższy niż we wcześniejszych latach. Jednocześnie styl, w jakim zostały one napisane, był niezwykle podobny.
Jak podaje dziennik „De Volkskrant”, nauczyciel poinformował o tym fakcie władze uczelni, która powołała specjalną komisję. Z jej ustaleń wynikało, że doszło do „nieprawidłowości na dużą skalę”. Wszystkie prace zostały unieważnione.
Wykrywanie oszustw jest trudne. ChatGPT generuje unikalne teksty
Wykrywanie oszustw dokonywanych za pomocą sztucznej inteligencji jest niezwykle trudne. Programy wykrywające plagiat działają na zasadzie rozpoznawania dokładnych fragmentów tekstu, natomiast ChatGPT cały czas generuje nowe, unikalne teksty.
Detektory AI istnieją, ale nie są niezawodne ze względu na wysokie ryzyko fałszywych trafień – zauważa „De Volkskrant”.
Ostatnio uniwersytet w Lejdzie zalecił swoim pracownikom, aby częściej wymagali od studentów, by przedstawiali swój osobisty punkt widzenia, co ma utrudnić im wykorzystywanie AI. Sugeruje on również wykładowcom, aby polecali korzystanie ze źródeł po 2021 r., ponieważ ChatGPT nie ma jeszcze do nich dostępu.
Rekomendacje dotyczące używania sztucznej inteligencji na polskich uczelniach
Zespół naukowców z konsorcjum naukowo-dydaktycznego Cyber Science, tworzonego przez Uniwersytet Śląski w Katowicach, Naukową i Akademicką Sieć Komputerową – Państwowy Instytut Badawczy NASK, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach oraz Politechnikę Śląską opracował rekomendacje dla naukowców i środowiska akademickiego odnośnie generatorów treści, jak ChatGPT. W swoich propozycjach naukowcy z Cyber Science podkreślili, że uczelnie powinny gwarantować otwartość naukową i dydaktyczną na nowoczesne narzędzia informatyczne.
Swoboda w korzystaniu z różnych narzędzi informatycznych, w tym takich jak generatory treści, wpisuje się w otwartość naukową nauki i dydaktyki – podali, dodając, że w pracy badawczej propaguje się różnorodność źródeł i treści.
Jednocześnie, uczelnie powinny zalecać krytyczne podejście do źródeł internetowych (w tym – do wiedzy pozyskanej z generatorów treści), a także do wyników uzyskanych przez generatory treści, uwzględniając:
- ryzyko stronniczości aplikacji AI,
- podatności na wadliwość źródeł,
- czy błędy w odpowiedziach.
Twórcy rekomendacji postulują ponadto konieczność przeciwdziałania nadużyciom „wykorzystania w pracy naukowej, dydaktycznej czy też w zakresie zaliczania wiedzy przez studentów narzędzi typu generator treści w sposób sprzeczny z przepisami prawa, przepisami wewnętrznymi uczelni oaz zasadami etycznymi oraz niniejszymi wytycznymi” – pisaliśmy w artykule poświęconym wykorzystywaniu AI na uczelniach
Dlatego uczelnie opracowują własne zasady i stanowiska dotyczące zasady korzystania z generatorów treści, takich jak ChatGPT.
ChatGPT w regulaminach uczelni w Polsce i na świecie
Uczelnie na całym świecie nie mogą pozostawać obojętne na narzędzia sztucznej inteligencji, w tym ChatGPT, z którego chętnie korzystają uczniowie i studenci.
Dlatego stopniowo uczelnie opracowują regulaminy dotyczące zasad stosowania generatorów treści przez studentów i naukowców.
Przyszłość należy do ludzi, którzy potrafią odpowiedzialnie korzystać ze zdobyczy technologii i myślą krytycznie. Opracowane w Akademii Leona Koźmińskiego rekomendacje uwzględniają zarówno pozytywny wpływ technologii na rozwój kompetencji, jak konieczność reagowania na potencjalne nadużycia – czytamy na stronie Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie
Podstawą rekomendacji tej uczelni jest założenie, iż wykorzystanie generatorów, takich jak ChatGPT, musi być oparte na uczciwości i transparentności. Są to założenia zgodne z ogólnymi rekomendacjami dla środowiska akademickiego.
Również najbardziej prestiżowe uczelnie, jak Cambridge czy Oxford określiły swoje stanowiska w tej sprawie, dając studentom sporą wolność. Studenci brytyjskich uczelni nie mogą używać generatorów treści jedynie do prac licencjackich czy magisterskich, a w przypadku innych zaliczeń wskazać, w jakim stopniu i gdzie ChatGPT został wykorzystany jako wsparcie.
Źródło:
Polacy nieświadomi zagrożeń związanych z AI
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?