Zainstalowała aplikację i straciła prawie 200 tysięcy złotych. Jak działają oszuści? Zobacz, na co uważać

Kacper Derwisz
Kacper Derwisz
Zobacz, jak działają przestępcy i jak ochronić się przed atakiem.
Zobacz, jak działają przestępcy i jak ochronić się przed atakiem. SHVETS / Pexels
Oszustwa za pomocą aplikacji mobilnych nie dziwią już chyba nikogo. Często dość głośno jest o podobnych sprawach, które wychodzą na światło dziennie ku przestrodze dla innych osób narażonych na atak. Nowoczesna technologia sprawia, że różne płatności na odległość są znacznie prostsze, jednak niosą za sobą też spore ryzyko. Przekonała się o tym pewna kobieta z Łomży, która straciła w ten sposób prawie 200 tysięcy złotych. Zobacz, jak działają oszuści.

Spis treści

Oszustwa w internecie

Cyberbezpieczeństwo to obecnie jedna z najważniejszych dziedzin ludzkiego życia. Technologia rozwija się w zatrważającym tempie, a wraz z nią nowoczesne metody działania przestępców. Co rusz można przeczytać w sieci o niebezpiecznych aplikacjach zawierających trojana czy programach dla dzieci wykradających dane osobowe użytkownika za pomocą wirusa.

Duża część naszego życia przenosi się do sieci, w tym sprawy związane z pieniędzmi i bankowością. Aplikacje bankowe pozwalają mieć pełną kontrolę nad swoimi oszczędnościami w prosty i przystępny sposób, a płacenie telefonem nie jest już niczym dziwnym. Wciąż jednak należy mocno uważać na to, jak dysponujemy swoim majątkiem za pomocą mediów elektronicznych.

65-letnia kobieta ofiarą oszustwa

Jak podaje Komenda Miejska Policji w Łomży, 65-letnia kobieta padła ofiarą sprytnego oszustwa. Została ona namówiona przez osobę podszywającą się pod pracownika banku do zainstalowania na telefonie aplikacji mobilnej, w rezultacie czego dała przestępcom dostęp do swojego konta i straciła blisko 200 tysięcy złotych.

Jak przebiegał atak?

  • Do kobiety zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Oszust następnie zaoferował jej założenie nowego konta w innym banku i przelanie tam wszystkich oszczędności, aby zabezpieczyć zgromadzone pieniądze przed potencjalnym atakiem. 65-latka poinformowała mężczyznę, że posiada konta w dwóch bankach.
  • Za namową mężczyzny kobieta zainstalowała na swoim komputerze aplikację do zdalnej obsługi urządzenia. Następnie, zgodnie z poleceniami oszusta, uruchomiła aplikację bankową na swoim telefonie i zalogowała się (już na jego oczach) do bankowości elektronicznej.
  • To dało oszustom wolną rękę w dysponowaniu jej majątkiem w dowolny sposób. Banki, które wykryły niestandardowe operacje na kontach kobiety, zablokowały przepływ środków. Za namową oszusta kobieta dzwoniła jednak na infolinię, gdzie prosiła o odblokowanie kont, twierdząc, że wszystkie operacje wykonuje samodzielnie i świadomie.
  • Po kilku godzinach mieszkanka Łomży otrzymała wiadomość z jednego z banków, w którym posiadała oszczędności, że stan jej konta wynosi zero. Co więcej, dowiedziała się, że posiada debet wynoszący 7300 złotych. Kobieta sprawdziła drugie konto, gdzie również zauważyła wypłatę środków. Przez niemal dwa tygodnie oszust kontaktował się z kobietą codziennie i zapewniał, że transakcja wkrótce dojdzie do skutku, jednak w końcu przestał. Wtedy kobieta zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa. W ten sposób 65-latka straciła ponad 188 tysięcy złotych.

Jak rozpoznać oszustwo i nie paść jego ofiarą?

Przede wszystkim warto kierować się rozsądkiem przy dokonywaniu wszelkich transakcji finansowych za pomocą aplikacji mobilnych. Szczególną ostrożność należy zachować przede wszystkim w momentach, w których wydaje się nam, że oferta jest zbyt atrakcyjna, by mogła być prawdziwa. Jeśli ktoś za pomocą fałszywego SMS-a lub przez telefon proponuje ci zainstalowanie oprogramowania do zdalnej obsługi urządzenia, to możesz być pewien, że to oszustwo. Pracownik banku nigdy nie prosi o zainstalowanie tego typu oprogramowania ani o podanie hasła do konta.

Jeśli osoba podająca się za pracownika banku lub innej instytucji żąda zweryfikowania jakichkolwiek twoich danych i nie masz pewności, że to osoba godna zaufania, rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku poprzez podawany przez nich, oficjalny numer telefonu.

Zobacz również:

od 12 lat
Wideo

echodnia.euNowa fantastyczna atrakcja w Podziemnej Trasie Turystycznej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gra.pl Gra.pl