Czemu cyfrowe wersje gier są droższe? Dystrybucja cyfrowa zyskuje na popularności, ale co z cenami?

Anita Stryjewska
Anita Stryjewska
Grać można na wiele sposobów, w rózne gry i za pośrednictwem dowolnego nośnika.
Grać można na wiele sposobów, w rózne gry i za pośrednictwem dowolnego nośnika. Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Udostępnij:
Rynek gier jest bogaty i wielowymiarowy. Przykładem tego mogą być sposoby dystrybucji gier i ich zróżnicowanie cenowe. Dlaczego bowiem cyfrowe wersje gier są droższe niż ich fizyczne odpowiedniki? Wyjaśniamy.

Spis treści

Dystrybucja gier jest ciekawym zagadnieniem, które należy rozpatrywać na co najmniej kilku płaszczyznach. Mamy tu bowiem do czynienia nie tylko z różnymi nośnikami, ale i cenami. Co ciekawe, pozornie wersje fizyczne gier powinny być droższe niż ich cyfrowe odpowiedniki, jednak tak nie jest, dlaczego?

Cóż, faktycznie wydawać by się mogło, iż gra w wersji wytłoczonej na płycie powinna mieć wyższą cenę. Wszak dochodzą w tym przypadku ceny samego tłoczenia, materiałów, transportu oraz np. obsługa fizyczna w sklepach, itp. Natomiast produkcję w formie cyfrowego kodu wystarczy jedynie przesłać i gotowe. Jest to jednak znaczne uproszczenie, a na wyższą cenę wersji cyfrowej wpływa kilka czynników.

Koszty dystrybucji gier

Po pierwsze brak kosztów dystrybucji cyfrowych wersji gier jest jedynie pozorny. Koniczna jest bowiem do tego odpowiednia infrastruktura, w postaci m.in. serwerów czy technologii umożliwiającej odpowiednią przepustowość podczas przesyłania gry. Z kolei koszty obsługi, pracowników i powiązanych ze sprzedażą stacjonarną wydatków biorą na siebie same sklepy.

Wydawcy i sklepy, a ceny wersji cyfrowych

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że stacjonarna sprzedaż gier to poniekąd transakcja wiązana, pomiędzy wydawcami gier, a sklepami. Na takowej korzystają obie strony, bowiem punkty stacjonarne i sieci sklepów otrzymują nowy, a do tego popularny towar, na którym mogą zarobić. Jednak, aby tak się stało, muszą także zainwestować w promocję danego produktu tak, żeby kupiono go właśnie w ich punkcie. Tym samym partycypują oni w akcji marketingowej gry, odciążając w ten sposób jej producentów i wydawców.

Gracze mają wybór, mogą kupić wersję cyfrową gry lub w pudełku.
Gracze mają wybór, mogą kupić wersję cyfrową gry lub w pudełku. 123RF

Należy bowiem wiedzieć, że w dzisiejszych czasach koszty promocji marketingowej gier stanowią znaczącą część całego ich budżetu. Gdyby natomiast ceny wersji cyfrowej gry były zbyt konkurencyjne w stosunku do tzw. wersji pudełkowej, sprzedaż w sklepach byłaby znacznie słabsza. Dlatego też, nie inwestowały by one w promocje gier ani np. w sprzedaż pojawiających się co kilka lat konsol do grania. W takim wypadku nikt by nie zyskał, więc w tym kontekście różnica cen jest z punktu widzenia biznesu – jak najbardziej uzasadniona.

Korzyści płynące z cyfrowych wersji gier

Nie jest jednak tak, że klienci w jakiś sposób tracą kupując droższe, cyfrowe wersje gier. Wręcz przeciwnie, wyższa cena jest poniekąd adekwatna do korzyści z nabycia takiego produktu. Oczywiście, fizyczne pudełko przedstawia także wartości sentymentalną, ale wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Wśród czynników wartych rozróżnienia w tej kwestii, są np. możliwości grania w przypadku więcej niż jednej osoby. W celu grania w produkcję zapisaną na płycie, musi ona w trakcie zabawy znajdować się w napędzie urządzenia. Tym samym, jednocześnie może grać tylko jedna osoba. W przypadku cyfrowej wersji natomiast, tak nie jest.

W przypadku cyfrowej wersji można grać razem, posiadając jeden egzemplarz gry.
W przypadku cyfrowej wersji można grać razem, posiadając jeden egzemplarz gry. Aneta Zurek / Polska Press

Owszem, grę w wersji cyfrowej należy przypisać do konkretnego konta. Jednak w gospodarstwie domowym może znajdować się więcej sprzętów danego typu. Wtedy też jedno urządzenie ustawia się jako główne i przypisuje do niego grę. Użytkownicy pozostałych konsol mogą jednak swobodnie korzystać z produkcji przypisanych do głównego urządzenia i to za pośrednictwem własnego profilu i konsol peryferyjnych. W efekcie, dwie lub więcej osób mogą grać w te samą produkcje jednocześnie, a w zależności od gatunku gry – również wspólnie. Co istotne – jest to całkowicie legalna i powszechna praktyka. W uproszczeniu więc, jedna gra w formie fizycznej to jeden grający użytkownik, natomiast w wersji cyfrowej mogą w cenie jednego egzemplarza gry grać wszyscy domownicy.

Wartą odnotowania kwestią jest też trwałość i sprawa jest tu prosta. Fizyczny nośnik zawsze może ulec zniszczeniu i chcąc kontynuować grę, musimy kupić jej drugi egzemplarz. Natomiast w przypadku awarii urządzenia lub innych problemów, nabywca wersji cyfrowej musi jedynie ponownie pobrać raz zakupiony produkt.

Hurt-detal, a ceny gier

Do cen gier można też podejść do z punktu widzenia „hurt-detal”. Cena detaliczna danej gry, bez względu na jej wersje jest ta sama – ustalona przez producenta. Sklepy stacjonarne z kolei nabywają od wydawcy produkty w hurtowych ilościach, a tym samym taniej (jak to zwykle bywa). Udostępniając dany produkt w swoim punkcie, to sprzedawca ustala, za jaką kwotę będzie można go nabyć. Ostatecznie, nabywając w większych ilościach produkt np. w cenie o 20% niższej niż detaliczna, właściciel sklepu może wystawić go za kwotę 10% niższą w stosunku do pierwotnej ustalonej. Tym samym, 10% pierwotnej ceny będzie tu zarobkiem sklepu, a jednocześnie gra i tak będzie o 10% tańsza, niż w sklepie cyfrowym. Konsumenci z kolei sami zdecydują, czy te przykładowe 10% dopłacić w zamian za korzyści płynące z wersji cyfrowej, czy skorzystać z tańszej opcji, czyli pudełkowej wersji nabytej w sklepie.

Cyfrowe wersje gier maja swoje korzyści, ale fizyczne też - wszystko jest kwestia wyboru.
Cyfrowe wersje gier maja swoje korzyści, ale fizyczne też - wszystko jest kwestia wyboru. Lucyna Nenow / Polska Press

Jak więc widać, choć może być to pozornie dziwne, to istnieje wile przesłanek argumentujących wyższe ceny wersji cyfrowych gier. Z logicznego punktu widzenia więc, jest to dobrze prosperująca machina, która pozostaje stosunkowo neutralna w stosunku do konsumenta. To do niego bowiem należy ostateczny wybór rodzaju produktu i jego źródła, przy czym przed zakupem zawsze warto porównać ceny w kilku punktach. Wszak gdzieś zawsze może być taniej.

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Sony

Sony PlayStation VR Mega Pack V3 + voucher 5 gier

2 399,99 zł1 327,81 zł-45%
miejsce #2

ThrustMaster

Thrustmaster Ferrari Alcantara T300

2 872,00 zł1 999,00 zł-30%
miejsce #3

Nintendo

Adapter Czarny do kontrolera Switch GameCube

137,00 zł99,38 zł-27%
miejsce #4

ThrustMaster

Thrustmaster USB Joystick 906479

152,00 zł119,06 zł-22%
miejsce #6

Oculus VR

Oculus Quest 2 256 GB

3 299,99 zł2 797,00 zł-15%
Materiały promocyjne partnera

Black Friday 2022. Na jakie zniżki możemy liczyć?

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gra.pl
Dodaj ogłoszenie