Historia polskich gier: Wiedźmin

Paweł Wiater
WiedźminGeralt z Rivii
WiedźminGeralt z Rivii
Zimny zabójca, namiętny kochanek, bohater książek i gier. A nawet ambasador polskiej kultury. Poznajcie historię Geralta z Rivii, Wiedźmina, który zawojował świat.

Zacznijmy od małego wprowadzenia literackiego: Wiedźmin to przede wszystkim postać literacka stworzona przez Andrzeja Sapkowskiego. Pojawiła się ona w tzw. Cyklu wiedźmińskim, który dopiero po czasie okazał się swoistym piśmienniczym wstępem do większej opowieści, składającym się z dwóch zbiorów opowiadań: Ostatnie życzenie i Miecz przeznaczenia, a także w pięciotomowej Sadze o wiedźminie.

Historia polskich gier: Wiedźmin

Szkic koncepcyjny do gry Wiedźmin

Wiedźmini zrzeszeni są w tajnym bractwie, które za główne zadanie postawiło sobie odpłatne zabijanie nieludzi, czyli potworów, zjaw, wilkołaków czy innych wampirów, którzy dopuścili się zbrodni wobec gatunku ludzkiego. Zostają nimi przede wszystkim porzuceni chłopcy oraz - jak głoszą plotki ludowe w świecie Sapkowskiego - dzieci-niespodzianki.

Adepci wiedźmińskiego rzemiosła szkoleni są od najmłodszych lat w sztukach walki. Poza tym ich organizmy poddawane są nieodwracalnym przemianom genetycznym, które uzyskuje się poprzez stosowanie magicznych eliksirów. Jest to tzw. Próba Traw, którą potrafiło przeżyć jedynie czterech na dziesięciu kandydatów.

Wiedźmiński trening oprócz zmian w kodzie genetycznym i nauki posługiwania się bronią, uczy również tłumienia emocji, przez co często (niesłusznie) przedstawiciele tej klasy uważani są za jednostki pozbawione uczuć.

Historia polskich gier: Wiedźmin

Szkic koncepcyjny do gry Wiedźmin 

Głównym bohaterem wszystkich części Wiedźmina jest Geralt z Rivii, znany również jako Biały Wilk Gwynbleidd, a także Rzeźnik z Blaviken. Krótko po swoich narodzinach bohater został zabrany przez matkę – czarodziejkę Visennę do głównej twierdzy Wiedźminów – Kaer Morhen, gdzie został poddany Próbie Traw i Zmian.

Po przebytym treningu wraz ze swoim koniem Płotką ruszył w świat, gdzie był bohaterem licznych przygód. Geralt z początku chciał się przedstawiać jako Geralt Roger Eryk du Haute-Bellegarde, jednak jeden z jego przyjaciół, również Wiedźmin Vesemir uświadomił mu, że to "śmieszne, pretensjonalne i kretyńskie".

Niebywały sukces literatury Sapkowskiego sprawił, że kwestią czasu było pojawienie się gry komputerowej opartej na książkowych przygodach Geralta z Rivii. Jako pierwsi swoich sił próbowali programiści z Metropolis Software. Premiera ich Wiedźmina planowana była na rok 1997, a sam tytuł miał być przygodową grą akcji. Niestety prace zostały bezpowrotnie anulowane, ponieważ autorzy obawiali się... małej popularności tej marki zza granicą!


A tak miał wyglądać Wiedźmin przygotowywany przez Metropolis

Kolejną grupą, która postanowiła stworzyć grę w uniwersum Andrzeja Sapkowskiego była firma CD Projekt RED. Pierwsze pogłoski mówiące, że projekt ma być grą akcji z elementami gry fabularnej, gdzie główny nacisk położony byłby na złożoną fabułę i bardzo widowiskową walkę pojawiły się 10 lipca 2002 roku. Pierwszymi twórcami Wiedźmina, którzy byli odpowiedzialni między innymi za scenariusz był słynny polski pisarz fantastyki Jacek Komuda i Maciej Jurewicz. Planowano, że gra będzie działała na autorskim silniku, a świat zostanie przedstawiony za pomocą widoku izometrycznego.

W ostatecznej formie produkcja ukazała się 26 października 2007 roku. Była to fabularna gra akcji wydana przez polskie studio CD Projekt Red i międzynarodową firmę Atari.

Wcielaliśmy się oczywiście w Geralta z Rivii. Nasza przygoda zaczynała się po wydarzeniach z Sagi o wiedźminie, gdzie bohater pierwotnie miał zginąć. Twórcy zastosowali zabieg fabularny polegający na tym, że Geralt przeżył perypetie opisane w książkowym pierwowzorze, jednak w wyniku odniesionych obrażeń popadł w amnezję i na nowo uczył się swojego zawodu.

Przygodę zaczynamy w 1270 roku; pięć lat po wojnie Królestw Północnych.
Ranny Geralt zostaje odnaleziony przez innych członków wiedźmińskiego bractwa – Vesemira i Lamberta. Zabrany do twierdzy wiedźminów w Kaer Morhen, spotyka starych znajomych jak czarodziejkę Triss Merigold i stara się dojść do siebie.

Historia polskich gier: Wiedźmin

Szkic koncepcyjny do gry Wiedźmin 

Jednakże w tym momencie zamek zostaje zaatakowany przez bandę o nazwie Salamandra, na czele której stoi znany przestępca Magister oraz jego pomocnicy magowie Azar Javed i Savolla. Mimo, iż udaje się przepędzić przeciwników, zostają skradzione z laboratorium największe sekrety, czyli informacje dotyczące wiedźmińskich mutangenów za pomocą, których zwykły człowiek może zostać Wiedźminem. Bohaterowie ruszają w różne strony królestwa próbując odnaleźć i rozbić Salamandrę nie wiedząc jeszcze w jakie kłopoty zostaną wplątani...

Wątek fabularny gry jest ciekawy nie tylko ze względu na umieszczenie go w uniwersum wzorowanym na świecie Andrzeja Sapkowskiego. Gracz podczas swojej podróży zmuszony jest do podejmowania trudnych, moralnych wyborów, które w znaczący sposób wpływają na świat gry. Każda decyzja niesie za sobą pozytywne i negatywne skutki, które z czasem zostaną zaakcentowane w fabule. Jeżeli nie staniemy na drodze grupie elfów, która będzie chciała zakupić broń, leśne komanda będą lepiej uzbrojone co w następstwie sprawi, że z łatwością będą mordowały patrole Zakonu „Wiecznego Ognia".

Historia polskich gier: Wiedźmin

Szkic koncepcyjny do gry Wiedźmin 

Wszystko to powoduje, że wierność wiedźmińskiej dewizie – bycia neutralnym - nie zawsze jest proste, a czasem po prostu niewykonalne. Tym bardziej, że fabuła do łatwych nie należy. Występują tutaj wątki rasizmu pomiędzy rasami, pytania związane z wolnością jednostki i całych grup z których składa się społeczeństwo.

Znajdziemy tu postacie, które gorąco wierzą w pewne ideały, są oddane sprawie, a także takie, które mimo pozorów dobrego wychowania będą w stanie nas zdradzić w najmniej dogodnym dla nas momencie, aby tylko zrealizować własne interesy metodą po trupach do celu. Bardzo rzadko coś w grze jest tylko czarne, albo tylko białe.
Decyzje które podejmujemy wpływają na ostateczny efekt, czyli zakończenie - te są trzy.

Podczas rozgrywki gracz może obserwować świat z perspektywy trzeciej osoby, a także w rzucie izometrycznym. Świat nie jest całkowicie otwarty, a podzielony na konkretne rozdziały, gdzie wraz z postępami w odkrywaniu lokacji czy wykonywaniu zadań zostają udostępnione kolejne miejsca.

Geralt za pomocą zdobytych punktów doświadczenia może rozwijać cztery najważniejsze współczynniki postaci jak siła, zwinność, wytrzymałość i inteligencja. Każda z tych cech podzielona jest jeszcze na pięć poziomów zaawansowania. Dodatkowo z czasem uzyskamy dostęp do umiejętności specjalnych, które dzielą się na pasywne oraz aktywne. Ponadto zdobywana wiedza z zakresu alchemii pozwoli nam na przyrządzanie coraz lepszych eliksirów.

Powstają one głównie poprzez zmieszanie określonych proporcji ziół, jednak z czasem będziemy również wykorzystywać konkretne części ciała zabitych wcześniej potworów.

Oprócz wykonywania określonych misji głównych i pobocznych, Geralt może z łatwością wchodzić w interakcje z postaciami. Możemy na przykład zagrać w kości czy wziąć udział w konkursie bokserskim z napotykanymi w karczmach ludźmi. Wspólne picie alkoholu przydatne jest w celu uzyskania informacji od różnych oponentów.

Geralt do walki wykorzystuje dwa rodzaje mieczy. Pierwszy - stalowy - służy do starć z ludźmi i istotami mniej odpornymi. Miecz srebrny lepszy jest do eliminacji potworów. Oprócz tego gracz musi dostosować styl walki do zaistniałej sytuacji i napotykanych przeciwników. Dostępne są trzy style walki – „silny" przeznaczony jest do walki z największymi i przez to najodporniejszymi przeciwnikami, „szybki" do walki z mniejszymi, ale bardziej zwinnymi wrogami i grupowy zadający najmniejsze obrażenia, ale raniący kilku wrogami naraz.

Historia polskich gier: Wiedźmin

Walka w grze jest bardzo intuicyjna i nawet początkowy użytkownik nie powinien z nią mieć większych problemów. Polega ona na tym, że nakierowujemy kursor myszy na przeciwnika i naciskamy lewy przycisk myszy. Dzięki temu bohater wykonuje określoną sekwencję ciosów i ruchów, następnie kursor w odpowiednim momencie zmienia kształt, a to oznacza, że powinniśmy ponownie nacisnąć lewy przycisk myszy. Zdążymy, to Geralt zada kolejny i silniejszy od poprzedniego cios.

Oprócz używania broni ręcznej Wiedźmin z czasem uzyskuje możliwość rzucania zaklęć, czyli tzw. Znaków. Każdy z nich ma inne właściwości i powoduje inne reakcje u przeciwnika. Aard odpycha przeciwnika, Quen uruchamia magiczne pole ochronne, Yiden jest swego rodzaju pułapką na potwory, Axil sprawia, że możemy przejąć kontrolę nad jednym ze słabszych przeciwników. Znaki świetnie urozmaicały walkę dodając jej taktycznego sznytu.

Jednym z elementów, który później był zachwalany zarówno przez recenzentów jak i samych graczy było oprawa dźwiękowa.

Dialogi i dźwięki nagrywano w studiu Start International Polska, a nad całością czuwał Marcin Bartkiewicz z CD Projekt Localisation Centre. Reżyserem dubbingu była Elżbieta Kopcińska-Bednarek, a nagrania odbywały się w dwóch profesjonalnych studiach. Do Wiedźmina zaproszono około pięćdziesięciu profesjonalnych aktorów, którzy podkładali głosy pod określone postaci. Twórcom zależało, by cały efekt był jak najbardziej wiarygodny i nie brzmiał sztucznie jak w innych produkcjach, dlatego aktorom kazano przed przystąpieniem do nagrań przeczytać całą prozę Andrzeja Sapkowskiego.

W rolę Geralta z Rivii wcielił się znany polski aktor Jacek Rozenek. Muzykę w całości skomponowali znani polski graczom Adam Skorupa i Paweł Błaszczak.

Wiedźmin, oprócz wielu opisanych zalet, był wyjątkową polską produkcją ze względu na całą kampanię promocyjną. Już 30 maja 2003 roku została uruchomiona strona internetowa, gdzie fani mogli obejrzeć pierwsze grafiki z gry. Warto podkreślić, że już na tym etapie strona była dostępna zarówno w języku polskim jak i angielski, co świadczyło o tym, że dystrybutor będzie kierował grę na rodzimy jak i za graniczny rynek.

Pierwszy pokaz wersji demonstracyjnej miał miejsce w 2004 na bardzo znanej imprezie, czyli Electronic Entertainment Expo (E3). Bardzo spodobała się zagranicznym recenzentom cenionych portali jak GameSpy i IGN, którzy w relacjach z targów chwalili Wiedźmina między innymi za oprawę graficzną.

W maju 2005 roku gra ponownie została zaprezentowana na targach E3 tym, a 13 kwietnia 2006 roku ogłoszono datę premiery: wiosna 2007 roku. Kolejne wystawienie Wiedźmina na E3 w 2006 roku to kolejny sukces: nagrody dla najlepszej komputerowej gry fabularnej targów od portalu IGN i strony Just RPG.

Wiedźmin jako pierwsza polska gra komputerowa miała zostać wydana w Europie, Azji a także Stanach Zjednoczonych przez legendarną firmę deweloperską Atari.

Kolejna akacja promocyjna związana była z firma iiyama, która w 2007 roku przygotowała ofertę dla graczy, polegającą na zakupie konkretnych modeli monitorów, gdzie do zestawu miała być dołączona przedpremierowa wersja gry Wiedźmin.

Pojawiła się też gra Wiedźmin: Krwawy Szlak platformowa na telefony komórkowe.

Nie można tez nie wspomnieć o samym wydaniu gry. Oprócz płyty z grą i instrukcji, w pudełku był soundtrack, opowiadanie Andrzeja Sapkowskiego i mapa świata gry. Była też edycja kolekcjonerska, a w niej artbook, bestiariusz, t-shirt, medalion i gra karciana.

Angielska wersja kolekcjonerska gry zawierała dodatkowe płyty ze ścieżką dźwiękową i filmem dokumentalnym o tworzeniu gry, album ze szkicami koncepcyjnymi oraz dwustronną mapę.

Był też teledysk Sword of the Witcher grupy Vader. Frontman zespołu Vader - Peter - tak wspomina kulisy powstania utworu: - Kilka miesięcy temu CD Projekt RED zapytało nas, czy nie bylibyśmy zainteresowani nagraniem kawałka związanego z nowo powstającą grą RPG "The Witcher". Sama gra, jej klimat, tematyka oraz swego rodzaju nowe wyzwanie były dostatecznym powodem by spróbować.

Zarówno programiści jak i marketingowcy „Wiedźmina" w niejednym wywiadzie podkreślali, że po premierze gry nie chcą jej traktować jako tematu zamkniętego, a będą starali się ją ciągle rozwijać. Już 19 czerwca 2009 roku została oficjalnie zapowiedziana Edycja Rozszerzona Wiedźmina. Jej premiera miała miejsce 19 września.

Fani mogli teraz zakupić w wersji pudełkowej dodatki wśród których znalazły się między innymi nowe przygody: Cena neutralności i Efekt uboczny, płytę z muzyką inspirowaną Wiedźminem, gdzie znalazły się utwory wykonywane przez czołowe polskie zespoły rockowe i metalowe.

Oprócz tego został dołączony edytor przygód D'jinni, który pozwalał na projektowanie własnych przygód.

31 lipca 2009 roku ukazała się w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie wersja reżyserska Wiedźmina. Zawierała ona aktualizacje gry oraz była pozbawiona cenzury nagości w grze, jaką wprowadzono w amerykańskiej wersji podstawowej.

Świetna gra i ciekawe akcje promocyjne przyniosły efekt i Wiedźmin odniósł sukces komercyjny. Według informacji przedsiębiorstwa CD Projekt gra w ciągu trzech dni od premiery znalazła w Polsce 35 000 nabywców, ustanawiając rekord otwarcia w polskiej branży. Do 11 grudnia 2007 roku sprzedano w Polsce 90 000 egzemplarzy gry. Na całym świecie do 14 lutego 2008 roku sprzedano 600 000. 30 października dystrybutor gry poinformował, że światowa sprzedaż osiągnęła milion kopii. Do końca maja 2011 roku sprzedaż Wiedźmina wyniosła 1 870 000 kopii...

CD Projekt wykorzystał również fakt, że premiera gry była mniej więcej w tym samym czasie co wybory parlamentarne w Polsce. W miastach pojawiły się plakaty wyborcze, na stronach internetowych pojawiały się artykuły promujące tytuł, a na forach rozgorzały dyskusje.

„Niezależny kandydat do sejmu - Geralt z Rivii - to gwarancja przywrócenia w kraju porządku i ładu. Wszak nie od dziś wiadomo, że w eliminowaniu problemów wiedźmini nie mają sobie równych. Trudno więc zaprzeczyć - każdy, komu zależy na zabójczo skutecznych działaniach i dosłownego wyeliminowania z Polski całego zła, powinien głosować na Geralta!"

"Sejm to polityka, krasomówstwo, układy i układziki, wywracanie kota ogonem i dzielenie włosa na czworo. Zmiana barw i poglądów z dnia na dzień jest normą, a brak konkretnej wiedzy wymaganej na danym stanowisku - standardem. Czy ktoś tak prostolinijny, ale i zdrowo myślący, nie znoszący fałszu, może skutecznie zajmować się polityką i działać dla dobra kraju?".

CDN...
A tu znajdziecie poprzednie części naszego cyklu Historia Polskich Gier

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

DZIEŃ OTWARTY w Akademii Marynarki Wojennej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gra.pl Gra.pl