Mózg gracza jest lepiej rozwinięty. Tak wynika z badań Uniwersytetu SWPS

Bartosz WojsaZaktualizowano 
Mózg gracza jest lepiej rozwinięty. Tak wynika z badań Uniwersytetu SWPS
Mózg gracza jest lepiej rozwinięty. Tak wynika z badań Uniwersytetu SWPS Arek Gola
Struktura mózgu gracza różni się od mózgu osoby, która nie sięga po gry komputerowe. Gracze mają lepiej rozwinięte połączenia między rejonami odpowiadającymi za zdolności wzrokowe i przestrzenne oraz lepiej rozwinięty obszar odpowiedzialny za automatyczne wykonywanie ruchów - wynika z badań przeprowadzonych przez psychologów z Uniwersytetu SWPS.

Do fascynujących wniosków doszli naukowcy z Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Zbadali oni, jakie zmiany zachodzą w mózgach osób intensywnie grających w gry RTS (strategie czasu rzeczywistego) oraz jaki ma to związek ze zmianami obserwowanymi na poziomie behawioralnym.

Jak tłumaczy psycholog dr Natalia Kowalczyk, głównym celem badania była analiza różnic w funkcjonowaniu poznawczym (czyli umiejętnościom, które pozwalają nam poznawać otoczenie, np. uwaga, pamięć czy rozumowanie) oraz strukturze mózgu zapalonych graczy w porównaniu do osób, które nie używają gier intensywnie (w badaniu osoby te grały średnio dwie godziny tygodniowo).

- Najważniejszym odkryciem było zaobserwowanie, że grupa graczy w porównaniu do nie osób rzadziej sięgających po gry miała większą liczbę włókien nerwowych łączących obszary ciemieniowe i potyliczne mózgu. Regiony te są zaangażowane miedzy innymi w przetwarzanie informacji wzrokowo-przestrzennych. Ponadto nasze badania pokazały związek między czasem poświęcanym na granie w gry strategiczne czasu rzeczywistego a natężeniem obserwowanych zmian - tłumaczy dr Natalia Kowalczyk.

- Badania za pomocą rezonansu pozwoliły ocenić połączenia neuronalne pomiędzy różnymi częściami mózgu. Natomiast analiza morfometryczna VBM umożliwiła ocenę objętości istoty szarej mózgu w grupie graczy i grupie osób nie grających – dodaje dr Kowalczyk.

Jak podaje Uniwersytet SWPS, granie w gry RTS angażuje wiele złożonych funkcji umysłowych: od zdolności do jednoczesnego monitorowania kilku szybko poruszających się przedmiotów, poprzez ciągłe utrzymywanie uwagi i odpowiedni poziom czujności, aż po działanie pamięci roboczej, np. odświeżanie informacji, przełączanie się pomiędzy różnymi zadaniami czy planowanie czynności.

Jak podkreśla dr Kowalczyk, gry komputerowe są nie tylko unikatowym narzędziem do badania ludzkiego funkcjonowania poznawczego, ale przede wszystkim do poznania mechanizmów neuroplastyczności mózgu (czyli zdolności układu nerwowego do dostosowania się do wymogów środowiska). W tym kontekście stanowią one również potencjalny środek do przeciwdziałania procesom starzenia się czy odbudowy niektórych funkcji poznawczych zaburzonych np. uszkodzeń mózgu.

- Dzięki takim badaniom jak nasze możliwe jest wykorzystanie zdobytej wiedzy na temat zachowania człowieka pod wpływem gier do tworzenia w przyszłości narzędzi z ich wykorzystaniem w rehabilitacji i programach edukacyjnych – podkreśla dr Natalia Kowalczyk.

W dwuletnim badaniu przeprowadzonym przez dr Natalię Kowalczyk oraz zespół naukowców z Uniwersytetu SWPS wzięło udział 31 graczy, którzy spędzali przed monitorem co najmniej sześć godzin tygodniowo, w tym co najmniej 60 proc. tego czasu grali w grę Starcraft II (średnio gracze grali w grę RTS 18 godzin tygodniowo). Grupę kontrolną stanowiła taka sama liczba nie graczy, którzy na gry strategiczne poświęcali mniej niż sześć godzin tygodniowo.

- Dokonane przez nasz zespół odkrycie na temat charakterystyki anatomii mózgu osób intensywnie grających w gry komputerowe uważam za niezwykle wartościowe. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, iż stanowi ono tylko preludium do dalszych badań. Jednym z problemów badań porównawczych (takich jak to, które tutaj opisujemy) jest fakt, że nie możemy z całą pewnością stwierdzić, czy obserwowane różnice wynikają z podejmowanej aktywności czy też może osoby ze specyficzną budową mózgu po prostu lubią więcej grać w określony typ gier – podkreśla dr Natalia Kowalczyk.

Zespół naukowców z Uniwersytetu SWPS pod opieką prof. Anety Brzezickiej planuje rozwijać temat neuropastyczności mózgu pod wpływem gier wideo, w bardziej zaawansowanych badaniach treningowych. Osoby zainteresowane udziałem mogą odwiedzić stronę projektu Trenuj Mózg, gdzie trwa rekrutacja.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

500 Plus od pierwszego dziecka i "13" dla emerytów

TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego

Wideo

Materiał oryginalny: Mózg gracza jest lepiej rozwinięty. Tak wynika z badań Uniwersytetu SWPS - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3