„Makao i po makale”. Zasady tej popularnej gry karcianej są naprawdę proste. Sprawdź, jak grać w makao

Patrycja Zawalska
Patrycja Zawalska
Poznaj zasady gry w makao.
Poznaj zasady gry w makao. VV94, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons
Makao to jedna z popularniejszych gier karcianych. Do rozgrywki niezbędna jest jedynie talia kart i chęć nauczenia się zasad. Makao to bardzo ciekawa gra, w którą możesz zagrać już we dwie osoby. Poznaj zasady gry w makao i zobacz, jak grać.

Zasady gry w makao:

Co jest potrzebne do gry w makao?

Gra w makao jest wbrew pozorom niezbyt wymagającą grą. Do rozgrywki niezbędna jest talia 52 kart i minimum dwie osoby. Można grać z jokerami lub bez jokerów.

Jedną talią kart możemy zagrać maksymalnie w cztery osoby. W przypadku większej liczby osób niezbędne są co najmniej dwie talie kart (nie jest wprost powiedziane, w ile osób maksymalnie możemy grać w makao, podobnie z resztą jak w grze w remika).

Makao – zasady gry

Jak wygląda rozgrywka w makao? Każdy z graczy otrzymuje 5 kart, których nie pokazuje nikomu. Na tak zwany stos wykłada się kartę, która nie jest kartą funkcyjną (o tym przeczytacie poniżej). Karty, które nie zostały rozłożone w rozdaniu, będą leżały na kupce (służą one dobieraniu w trakcie trwania rozgrywki).

Rozgrywka w makao rozpoczyna się od danego gracza (możecie go wylosować, wytypować – pozostaje tu pełna dowolność) i idzie w kolejności zgodnie ze wskazówkami zegara.

Istotne jest jednak, aby rzucać do ostatniej karty znajdującej się na „stosie” kartę:

  • dobraną do rodzaju karty (np. jeśli na stosie znajduje się 4 to rzucamy 4)
  • lub do koloru (np. jeśli na stosie znajduje się 5 w kolorze kier, możemy dorzucić kartę 8 w tym samym kolorze).

Może również dojść do sytuacji, w której rzucający nie ma co dorzucić do kupki – wówczas należy pobrać kartę z kupki.

Należy także podkreślić, że gracz może położyć na stosie 1, 3 lub 4 karty, np. gdy na stosie znajduje się 5 kier, gracz może położyć na nią 9 trefl, 9 pik i 9 karo.

Cel gry

Celem gry jest oczywiście pozbycie się wszystkich kart ze swojej ręki jak najszybciej. Kto będzie pierwszy – ten jest zwycięzcą.

Makao i po makale

W grze bardzo istotną funkcję ma także jej sama nazwa, a mianowicie „makao”. Należy zawsze wypowiedzieć to słowo, kiedy na ręce zostaje nam ostatnia karta. Zapomniałeś wykrzyczeć tę frazę? Może ci się upiec, jeśli przeciwnicy nie zauważą. Jednak jeśli dostrzegą Twój błąd, jako karę pobierasz 5 kart z kupki.

„Po makale” nie jest wymagane w rozgrywce, jednak najczęściej w geście triumfu po wyrzuceniu ostatniej karty mówimy „po makale”.

Karty funkcyjne w makao

Jak już zostało wspomniane, w grze znajdują się tak zwane karty funkcyjne. To właśnie one powodują, że rozgrywka staje się o wiele ciekawsza. Karty od 5 do 10 nie mają żadnych funkcji.
Poznajcie ich możliwości:

  • 2 – karta z figurą 2 zobowiązuje kolejną osobę w kolejce do pobrania dwóch kart z kupki. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy kolejny gracz ma na swojej ręce kartę 2, kartę 3 (jednak z tym samym kolorem, co ta znajdująca się na stosie), jokera lub damę. Jeśli gracz dorzuci kartę 3, to kolejna osoba ma już do pobrania 5 kart z kupki.
  • 3 – karta z figurą 3 działa identycznie jak karta z numerem 2, z tym że zobowiązani jesteśmy do pobrania 3 kart z kupki.
  • 4 – karta z figurą 4 to tak zwana karta stopu lub inaczej – pauzy. Jeśli gracz ją wyrzuci, kolejna osoba w kolejce omija kolejkę. Można jednak dorzucić kolejną 4. Suma kolejek z kart oznaczonych figurą 4 kumuluje się, np. jeśli na stosie znajdą się trzy karty 4 to gracz, który nie ma nic do wyrzucenia, stoi trzy kolejki.
  • Walet – karta z figurą waleta jest kartą żądającą. Jeśli gracz wyrzuci ją na stos, żąda od graczy konkretną, niefunkcyjną kartę. Żądanie to obowiązuje całą kolejkę. Kartę jednak można przebijać innym waletem i żądając innej karty. Jeśli z kolei nie mamy możliwości rzucenia karty – należy pobrać z kupki jedną kartę.
  • Dama – „dama na wszystko, wszystko na damę” to popularne hasło, które obrazuje funkcję tej karty. Na tę kartę można położyć każdą inną, ale także tę kartę możemy położyć na kartę znajdującą się na stosie.
  • Króle – karta z figurą króla może być kartą wojenną lub nie. Król kier oraz wino to karty wojenne. Wyrzucenie ich na stos skutkuje tym, że kolejna osoba w kolejce musi pobrać 5 kart ze stosu. Często w zasadach gry w makao spotkamy się z sytuacją, gdzie króle wojenne mogą być także rzucane na karty 2 lub 3. Warto jednak ustalić to przed rozpoczęciem rozgrywki.
  • As – karta z figurą asa żąda konkretnego koloru, np. As może zażądać kart w kolorze kier.

Jeśli zdecydujemy się na rozgrywkę z Jokerem, wówczas karta ta zastępuje zarówno karty zwykłe, jak i karty funkcyjne.

Sprawdź zasady innych popularnych gier:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak Disney wzbogacił przez lata swoje portfolio?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gra.pl Gra.pl